la 2.4.2011

Voi Waude...nytkö se ketoosi on vasta alkanut vaikuttaa vai mistä tämä johtuu, kun taas oli lähtenyt -0,6 kg!!! Tällä vauhdilla saavutan tavoitteeni jo ennen juhannusta :) Ihanaa! Nyt olen enää 0,3 kilon päässä siitä, kun olen pudottanut 10 kg ja neljäs viikko vasta alkoi eilen :) Taitaa juoksemisella olla melkoinen rooli näissä luvuissa.

Tänään onkin vuorossa vain kävelyä, 45 min. Ohjeen mukaan kävelyn pitää olla sellaista, joka saa hien pintaan.

Niimpä niin. 47 minuutin kävely tehty sellaisella vauhdilla, joka sai hien pintaan. Tuo vain -sana oli kyllä vähättelyä. Kaloreita Polar FT7:n mukaan kului 347 kcal, keskisyke 135, maksimisykkeen ollessa 159. Rasvan polton ajaksi muodostui melkein 10 minuuttia ja kunnon puolelle meni loput eli 37 minsaa. Nämä luvut eivät kyllä minulle paljoa kerro. En edes tiedä mihin niitä verrata. Vertailen jatkossa vain omiin aiempiin arvoihin, joita tässä ohjelman kuluessa tulee. Käytän tuota sykemittaria jokaisella lenkilläni, niin pystyn paremmin seuraamaan miten omat lukemat kehittyvät. Tuli mitattua ennen kävelyä koko "lenkin" pituus ja se on 4,1 km. Koska pyörätie kulkee sisäringillä, niin ehkä todellinen lenkin pituus on n. 3,9 -4,0 km. Olen aina luullut, että lähelläni oleva "lenkki" on 5 km:n pituinen. Hyvä, kun nyt tuli tarkistettua sekin ennen kuin alkaa juoksemaan 5 km:n matkoja.

Kannustava runo á la Teija Ahtiaisen runokirjasta Tähdenlentoja


Muutos
Sanovat, että tarvitaan suuria tekoja,
mahtipontisia elkeitä
ja että pitää omistaa lähes kaiken.

Ei, ei se niin ole.
Tarvitaan yksi sana,
yksi pieni ele.
Ei tarvitse edes omistaa mitään.

Muutos ei kuuntele torvisoittokuntaa,
eikä muiden sanoja
vaan hiljaisuutta itsessä,
sitä yhtä elettä.

Luo muutos mielessäsi
siten, että se voisi olla totta.
Avaa tietoisuutesi ikkunat
vastaanottamaan.

Muutosten tuulet puhaltavat kyllä
kun niiden aika on,
tehden pienistä hetkistä
suuren kokonaisuuden,
antaen kaikelle uuden mahdollisuuden,
joka hetken elämää täynnä.

Tämän runon kopioiminen ei ole sallittua ilman hyvän ystäväni Teijan lupaa.
Tähdenlentoja runokirja löytyy myös Facebookista, hae nimellä Tähdenlentoja.

pe 1.4.2011

Huhtikuussa humahtaa, niinhän sitä sanotaan. Jäiden lähtö aika lähenee ja lähenee. Maaliskuukin jo ehti maata näyttää, joten kyllä se kesä sieltä pikkuhiljaa tulee :). Niin myös mieliin, kun löytyi tapa millä saa rasvaa palamaan paremmin. Eilen kävin lenkillä taas ennen 200 kcal annostani, kun maha oli suhteellisen tyhjä. Tämä tapa osoittautui nyt toisen kerran tehokkaaksi eli painoa lähti puoli kiloa, 0,5 kg, kahdella testauskerralla yhteensä 1,2 kg :) :)

Illalla olisi vuorossa taas juoksemista; Kävele 5 min. rauhallisesti, juokse 4 min. Käänny takaisin ja toista harjoitus kotimatkalla.
Kun on huomannut sen, että on alkanut todellakin kehittymään juoksemisessa (Huom! jo 11 päivässä!); tekniikassa, jaksamisessa, niin tähän on syntymässä ihan himo. Aamulla jo alkaa odottamaan alkuiltaa, että pääsee taas lenkille. Aikoinaan tosiaankin aloitin ihan liian rajusti ja mielenkiinto lopahti siihen, kun ei mieli eikä lihakset kestäneet sellaista "rääkkiä" kylmiltään.

By the way, eilen illalla tein toisenkin blogin herkuissa olevista kalorimääristä. Vasemmasta laidasta pääset siihen tutustumaan.  Idea syntyi siitä, kun tein ensin dokkarin, johon sisällytin kaikki toisessa blogissani näkyvät kaloritaulukot, mutta tiedostoja ei saanutkaan blogeihin suoraan liitettyä :( Jos joku tietää keinon millä saa, niin otan mielelläni vinkkejä vastaan.

Jostain syystä en ollut aiemmin huomannut sitäkään, että Cambridgen sivuilta löytyy myös keskustelufoorumi. Tuli sinnekin sitten eilen kirjauduttua.

Ai niin, kolme viikkoa tuli eilen täyteen Cambridgea ja painoa lähtenyt yhteensä 8,1 kg.
Viikkokohtaiset luvut ovat; 1. viikolla 4,4 kg, 2. viikolla 1,8 kg ja 3. viikolla 1,9 kg :)

to 31.3.2011

Maaliskuun viimeistä päivää viedään ja paino oli pysynyt samana eli 88,1 kg. Tämä kyllä oli ihan odotettavaa eilisen ison luvun jälkeen.
Tänään juokseminen tuntui tosi hyvältä eikä ollut vaikeaa kävellä ensin 3 minsaa ja juosta sen jälkeen neljä. Pidin 30 sekunnin tauon, käännyin kotia kohti ja juoksin taas neljä minsaa ja lopun matkan kävelin.  Huomen aamulla nähdään oliko hyötyä siitä, että kävin juoksemassa ennen 200 kcal ateriaani.
Seuraavat kaksi päivää neuvottelupäivillä, mutta onneksi omalla paikkakunnalla, jotta pääsee kotona juoksemaan ja syömään tuon extraruoan. Innolla odotan jo aamua, kun pääsee taas vaa'alle.
Jännä juttu, kun nälän tunne tulee, niin ajatustapa on muuttunut, ennen meni jääkaapille, nyt vesihanalle juomaan vettä. Ajattelutapa on myös muuttunut herkkujen suhteen, kun on nähnyt listaa herkkujen sisältämistä kalorimääristä. Suklaa, joka on ollut vielä muutama viikko sitten intohimoni, niin nykyään ajattelee vain niissä olevia kalorimääriä...lista kalorimääristä löytyy vasemmalla olevista linkeistäni.

ke 30.3.2011

Jes, jes, jes mikä ihana aamu, vaaka näytti -0,7 kg. Olikohan sillä vaikutusta, kun eilen heti töiden jälkeen ja ennen 200 kcal annostani teinkin jo juoksulenkin, kun aiemmin olen sen tehnyt n. tunnin kuluttua tuosta ko. annoksesta? Työkaveri kertoikin, että rasva palaa paremmin esim. kuntoillessa heti aamulla ennen aamupalaa, kun vatsa on vielä tyhjä. Ehkä tuo tehoaa myös heti töiden jälkeen, kun vatsa ei ole vielä ihan täynnä, kun takana on vain kaksi pirtelöä ja n. 1,5 l vettä. Tänään söin tuon 200 kcal annoksen jo töissä ruokalassa, pelkkää vihreää salaattia ja raejuustoa, jonka kuitenkin jätin syömättä, kun maistui niin rasvaiselle. Ei tainnut olla sitä vähärasvaista, jota olen tottunut lisäämään satunnaisesti 200 kcal annokseeni.
Juoksukoulun osalta tänään oli lepopäivä. Vaikka ohjelmassa "annetaan lupa" katsella videoita ja napostella karkkia, niin en silti niitä tee :)
Tämä päivä onkin pyhitetty muulle ulkoilulle rentoutuen ja "ladaten akkuja" huomisen koitosta varten, joka on
"Kävele 3 min, juokse 4 min. Pidä pieni tauko, käänny ja juokse 4 min, kävele 3 min."

ti 29.3.2011

Jes, sain pois sen plussatuloksen. Nyt olen taas -0,1 kg kevyempi  eli 88,8 kg :)

Eiliset uudet pohjalliset tukee kyllä tosi kivasti jalkoja. Tein 30 minsan kävelylenkin uusilla lenkkareilla pohjallisten kera. Vaihdoin pohjalliset myös työkenkiin päivän ajaksi.

Tänään olisi sitten vuorossa isompi treeni aiempiin verrattuna eli 5 minsaa kävelyä ja 4 minsaa juoksua ja takaisin samalla tavoin. Saas nähdä kuinka naisen käy, jaksanko tuon 4 minsaa. Kaikkeni ainakin yritän.
=> Yllättävän hyvin jaksoi, mutta takaisin tullessa viimeinen puoli minuuttia oli hieman tuskainen, mutta hammasta purren silti loppuun saakka :)

Viikonloppuna luin tuota juoksuohjelmaa tarkemmin ja 11 viikon jälkeen minun pitäisikin tämän ohjelman mukaan juosta jo 10 km (luulin, että 5 km)...huhhuh...saas nähä miten käy. Pääsenköhän ekan kerran 10 vuoden aikana juoksemaan työpaikan urheiluiltapäivänä 5 km (jos se järjestetään tänä vuonna)?

ma 28.3.2011

Huoh, nyt sitten mentiin taas hieman takapakkia + 0,1 kg, mutta jos jotain huonoa niin jotain hyvääkin. Sain  kaikki sormukset takaisin sormiin lähes neljän kuukauden tauon jälkeen :))))) Jotenkin aavistin luvun olevan tällainen, koska eilen juoksukin tuntui tosi nihkeältä. En tiedä, reagoiko elimistö juuri nyt tähän juoksemisen myötä tulleeseen muutokseen vai mistä tämä johtuu. Huomenna taas nähdään mihin suuntaan mennään.
Illalla onkin vuorossa 30 min reipas kävely, ei siis juoksemista lainkaan.

Tuli haettua ruokkiksella itselleni pronaatiotuetut lenkkaritkin footbalance-pohjallisten kera. Oli kyllä  ihan hyvä, että Footbalance-testi tehtiin, koska paino oli jo vaikuttanut jalkojeni asentoon. Toivon mukaan pohjallisten avulla saan ne taas kuntoon ja tietyt kivut pois, joita nilkoissa, polvissa ja selässä on aika ajoin tuntunut, jo siis ennen juoksemista. Toki jalat saattavat nyt alussa hetkellisesti kipeytyä, kun pohjalliset muokkaavat seisomis-, kävely- ja juoksuasentoa oikeampaan suuntaan, mutta nou hätä..."se, joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön" :)

su 27.3.2011

-0,6 kg edellispäivän lukemaan, enää 2,1 kg siihen, kun painoa on lähtenyt tasan 10 kg!. Jes, taas yksi parempi luku välissä. Illalla on taas vuorossa juoksukoulua; 5 minsaa kävelyä ja 2 minsaa juoksua.