la 9.4.2011

Aikoinaan olin pidemmän aikaa 86-88 kiloinen, ehkä siksi oli vaikeaa saada painoa alas noissa kiloissa. Luin jostain, että painonlaskeminen hieman hidastuu juuri sellaisissa painoissa, joissa on viipynyt pidempään. Elimistö ikään kuin taistelee sitä muutosta vastaan. Nyt tuntuu, että tuo lukko on noista painoista auennut, kun painoa oli pudonnut taas ihan kivasti -0,4 kg.
Tänään on vapaapv juoksuohjelmasta. Pitäisikin mennä vaateostoksille. Hankkimaan sekä itselle että nuorimmaiselle uusia vaatteita, kun toisella on vaatteet jääneet pieneksi ja toisella ne on ihan liian suuria :)
Päätin huomen aamulla kokeilla sitä teoriaa, kun jossain kirjoitettiin, että aamulla ennen aamupalaa on paras aika kuntoilla, "polttaa rasvaa", kun maha on vielä ihan tyhjä. Huomenna olisi vuorossa 45 min reipasta kävelyä. Ajattelin ottaa sauvat avuksi.

pe 8.4.2011

Jos ei tähän päivään muuten herännyt, niin viimeistään vaa´alla. Piti varmuudeksi kolme kertaa sille nousta, kun en meinannut uskoa silmiäni. Painoa oli tippunut - 0,9 kg!!! Eilen vaihdoin taas 200 kcal annokseni broilerista ja kasviksista takaisin munakkaaksi ja kasviksiksi. Liekö sillä jotain merkitystä. Kaikki nämä 11 kiloa näkyy jo päälle päinkin; kasvot kavenneet, vyöhön pitää tehdä reikiä lisää, mieli on iloinen ja innostunut, mutta nehän ovatkin vain positiivisia muutoksia :)

Tänään juoksin kaksi kertaa yhteen mittaan 5 minuuttia + kävelyä 2 minuuttia kahteen kertaan. Kun kotikatu alkoi lähenemään, askel muuttui vaistomaisesti nopeammaksi ja sen myötä myös hengästyin liikaa(ko?). Tuli mieleeni Sport-lehden numerossa 3/11 ollut neljän peen muistisääntö, josta kertoi Leena Filpusin haastateltava, liikunnanohjaaja ja FISAF-personal trainer Stina Haikka. Hän kehotti ottamaan lenkillä tosissaan tämän klassisen muistisäännön;
" P i t ä ä   P y s t y ä  P u h u m a a n  P u u s k u t t a m a t t a "
Minulla ei kyllä viimeinen juoksuminuutti mennyt ihan tuon säännön mukaan, nälkä kasvoi liikaa vauhdin hurmassa :( Siitä syystä keskisykekin nousi heti 158:aan maksimisykkeen ollessa 186. Harjoitukseen kului aikaa hieman päälle 15 minuuttia ja kaloreita ehti kulua 136. Rasvan polton puolelle ei sitten koko ajasta mennyt kuin 34 sekuntia, loput meni kunnon puolelle. En tiedä onko tuo hyvä vai huono asia. Kerro, jos tiedät tähän vastauksen.
Kun katsoin juoksuohjelmaa viikon eteenpäin, niin kyllä ensi perjantaina oleva ohjelma tuntuu tosi tosi kaukaiselta; juokse 15 minuuttia, käänny ja kävele kotiin.

Stinan haastattelusta jäi muuten yksi toinenkin asia mieleen, jonka hän kertoi; Juoksua harrastava ei tarvitse mitään ihmedieettejä. Ajattelet vain, että syöt, jotta jaksaisit taas liikkua :) Aika simppeliä, eikö totta!

to 7.4.2011

Tänään onkin taas plussapäivä enkä tarkoita sillä pihalla olevaa ilmaa, vaikka sekin on plussalla :) Vaaka näytti + 0,1 kg, mutta nou hätä, tiedän mistä se johtuu, eikä mennyt silti alle tavoitteeni, jonka eilen saavutin. Eilinen 200 kcal annoksen syöminen meni normaalia myöhemmäksi eli söin sen vasta ilta kahdeksan jälkeen, kun normaalisti sen syön vähintään kahta tuntia aiemmin. Lisäksi eiliselle merkitty juoksuohjelma meni vähän "mönkään" kun en päässyt kävelemään sellaista vauhtia, että olisi saanut hien pintaan. Päätin illalla, että vaihdan nämä päivät eli pidän eilistä tavallaan vapaapäivänä, joka ohjelman mukaan olisi ollut tänään.

Cambridgesta sen verran, että välillä on tosi vaikeita hetkiä, kun mm. perhe syö sitä ruokaa ja herkkuja kuin ennenkin, mutta en halua, että he muuttavat vielä tapojaan, koska niistä erossa pysyminen vain kohottaa omaa itsetuntoa entistä enemmän. Muutoin minulla olisi tunne, että pakoilen jotakin. Minun luonnolle sopii sellainen tapa paremmin, että vastaanotan nuo houkutukset normaalisti enkä pyri pakoilemaan sellaisia tilanteita, joissa altistuu houkutuksille. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia, toisille tällainen tapa sopii, mutta toisille ei.

ke 6.4.2011

Nyt voisi laulaa kuin Petri Nygårdin kappaleessa Selvä päivä..hölkyn kölkyn me nostetaan maljaa, selvästi hyvä päivä, hyvä päivä ...tättärää tättäräärää...  tavoite ei saavuttamaton, nyt yhteensä -10,2 kg lähtenyt on :) :) :)

Ihania uutisia myös konsultin luona käytyäni; rasva% muutos oli -3%, BMI:n - 3,5 kg/m2, lihas% noussut 1,5 %, sekä viskeraalirasva on nyt 10 cm3 eli yhdellä tippunut alaspäin, kun normaaliarvo tulisi olla välillä 1-9 cm3, joten kaukana en enää noista luvuistakaan ole.

Tänään olisi pitänyt olla vuorossa 30 minsan kävely, mutta lähdinkin nuorimman ja koiran kanssa lenkille, jossa ei syke noussut 134 korkeammalle, vaikka vauhdin olisi pitänyt olla sellainen, että saa hien pintaan. Lopulta tuon kävelylenkin (poika pyöräili) pituudeksi tulikin 43 minuuttia, kun poika ei jaksanut pyöräillä koko matkaa vaan talutti lopun matkan.

Konsultiltani, Mariannelta, hain tänään lisäpuhtia seuraavaksi kahdeksi viikoksi eli uudet pirtelöt ja nyt myös otin muutamia patukoitakin. Seuraava aika on kahden viikon kuluttua. Huomenna onkin sitten vuorossa lepopäivä juoksuohjelman suhteen.

ti 5.4.2011

Jabadapaduu...enää 100 grammaa, niin luku on  -10 kg :) Tämä  on siis laskettu ekasta konsun luona tehdystä punnituksesta, jolloin vasta ekat punnitukset tehtiin enkä ollut ohjelmaa vielä aloittanut. JOs lasketaan kotona tehdystä ensimmäisestä punnituksesta, niin sitten matkaa on vielä kilon verran enemmän. BMI, rasva% ym. tiedot otetaan huomenillalla uusiksi. Kiva nähdä kuinka paljon on lähteneellä kilomäärällä merkitystä. Tällä kertaa taidan ottaa pirtelöiden lisäksi muutaman patukan, joilla on helpompi korvata yksi annos, jos olen esim. juuri ruokailuaikana autolla matkassa.


Tänään on vuorossa taas kävelyä ja juoksua vuorotellen; Kävele 3 min, juokse 4 min. Pidä pieni tauko, käänny ja juokse 4 min, kävele 3 min. Viime viikon torstaina, kun viimeksi oli sama ohjelma tehtävänä, oli minun keskisyke 140 ja max syke 172, kaloreita silloin kului 162 kcal (sisälsi lenkin jälkeen 7 minsan rauhallisen kävelylenkin koiran kanssa) ja aikaa yhteensä melkein 22 minsaa. Täydennän tämän illan sykkeet vertailun vuoksi sitten illalla tänne.

Lenkki on takanapäin ja yksi asia ainakin tuli todistettua eli se miten suuri merkitys on sillä, että on juonut "tankannut" riittävästi ennen juoksemista. Kotiin töistä tultuani huomasin, että olin ennätyksellisen vähän juonut vettä koko päivän aikana, vain 0,5 litraa, kun normaalisti olen juonut iltapäivään mennessä yhden litran.
Juokseminen oli aika työlästä, hengästyin nyt helpommin ja olo juoksulenkin jälkeen oli hengästyttävä. Nyt en jaksanut heti lähteä koiran kanssa ulos. Sykkeet olivat seuraavat; keskisyke 145 ja max syke oli 173, joten nämä luvut eivät nyt ole vertailukelpoisia aiempaan. Itse olen kyllä huomioinut sen, että jaksaa juosta lujempaa ja pääsee pidemmälle samassa ajassa kuin ihan aluksi vastaavalla päiväohjelmalla. Lisäksi vauhti alkaa mennen tullen pysyä samana, kun aluksi kävi niin, että lähti ihan liian lujaa ja sitten palatessa matkaa jäikin vielä jäljelle, vaikka päivän ohjelma oli jo tehty.

ma 4.4.2011

Illalla kävin tekemässä kävely-juoksulenkin; 5 minsaa kävelyä ja 4 minsaa juoksua. Tällä kertaa pääsin n. 20 metriä pidemmälle kuin edelliskerralla pe 1.4.2011. Silloin keskisyke oli 146 ja maksimisyke oli 182. Tänään vastaavat luvut olivat 144/173 :) Toisin sanoen kunto on kasvanut, koska mm. keskisyke on alentunut aiemmasta.

Illalla käväisin saksalaises kaupas hakemassa juoksuvaatteita, kun niitä mainostivat.

Su 3.4.2011

Pitihän se arvata, että ilahduin liian aikaisin. Poikani sanoikin jo viikko sitten, että "tää uus vaaka ei kyllä näytä oikein"...en oikein uskonut, mutta tänä aamuna sen itsekin totesin, koska näytti + 400 g, seuraavaksi + 300 g. Ehkä eilinen luku olikin väärä...
Taidanpa jatkossa punnita itseni kolmesti ja ottaa keskiarvon, ehkä sitten osuu oikeampaan lukuun. Harmittaa vaan, kun ehdin jo innostua, että "testaukseni" toimii. Nyt en enää olekaan tuosta asiasta varma. Eilen tein kaiken kuten pitikin; 3 pirtelöannosta ja yksi 200 kcal annos + juoksuohjelman mukaan 45 minsan kävely reippaalla vauhdilla. Lisäksi join 2,5 l vettä. En silti huolestu, katson mieluummin koko viikon yhteislukua, vasta sitten huolestun, jos siihen on aihetta.

Tänään on lepopäivä, vaikka jalat onkin "levottomat". Ilmaisevat halustaan päästä lenkille, mutta en aio muuttaa juoksuohjelmaa, jotta into ei pääse katoamaan liian rasituksen myötä.

Toivottavasti huomisaamu on hieman positiivisempi, eikä plussat lisäänny...