Päivän liikunta-annos ja vauhdikas video

Aloittelin 45 minuuttisen liikunta-annokseni ensin venyttelyillä. Sen jälkeen muistin n. kuukausi ostamani hyppynarun ja päätin kokeilla sillä lämmitellä jalat juoksukuntoon. Huhhuh, olipas lapsuusajan hyppyvauhdista jääty rutkasti. Tuntui, että en enää edes osaa hyppiä, saati edes alla olevan videon mukaisesti, johon on meikäläisellä piiiiitkä matka....
Hyppynaruvideo

Aloitin juoksulla, mutta kolmen minuutin jälkeen vaihdoin kokonaan kävelyksi. Jalat sanoivat tänään ei juoksemiselle. Saas nähdä kuinka käy tiistaina NiceRunissa. Taitaa olla paras orientoitua siihen, että menen vuorotellen juoksua ja kävelyä.

Sykemittarin lukemia

Matka: 3,4 km MapMyRunin mukaan


Kesto: 42 min 52 s
Kalorit: 187 kcal
Rasvanpoltto: 39 min 12 s
Kunto: Loput
Keskisyke: 112
Maksimisyke: 159
Lisäksi tein mahalihasliikkeitä 12 kpl.

la 4.6.2011 Takaisin miinuksille ja omia kokemuksia!

-100 g, nyt taas 78,7 kg
Nyt olen tasan -18 kg kevyempi kuin 12 vk sitten!

Missä sen huomaa? Kaikessa. Aamulla noustessa sängystä ilman ähkimistä ja puhkimista. Autoon mennessä ei enää puhaltelua ja ihmettelyä siitä kuka tämän penkin on näin lähelle siirtänyt tai tuskailua siitä, kun turvavyökin tuntuu yhtäkkiä lyhentyneen. Tuskailua siitä, kun lapsen turvavyön laittaminenkin tuottaa hankaluuksia tiellä olevan mahan vuoksi. 

Missä sen huomaa? Uusissa kengissä! Nyt uskaltaa ostella sellaisia kenkiäkin, joissa nauhat pitää solmia. Ennen niiden solmimiseen kului niin paljon aikaa, että totesin sen olevan liian suuri ponnistus. Parempi kun käyttää toisenlaisia kenkiä, sellaisia helpompia, jotka voi vain sujauttaa jalkaan nopsasti! Näin ajattelin silloin.
Kuvan lähde
Missä sen huomaa? Energisyydessä. Välillä tuntuu, että virtaa on kuin pienessä kylässä, muillekin jaettavaksi :D Vaikka välillä väsyttääkin, niin se on positiivisella tavalla itseaiheutettua esim. pitkän/raskaan lenkin jäljiltä.
Missä sen huomaa? Vaatteissa, päästä varpaisiin. Vaatekoko on pienentynyt 50:stä 42-44:ksi ja koko ajan pienenee enemmän. Se lisää itsevarmuutta omaan pukeutumiseen. Uskaltaa ostaa värikkäitäkin vaatteita eikä vain niitä mustia, joissa näyttäisi hoikemmalta!
Missä sen huomaa? Kasvoissa, iloisuutena. Töissäkin ne, joita ei ole hetkeen tavannut, sanovat, että ihan loistan. Niin minusta tuntuukin. Hymyilen koko ajan sekä sisäisesti että ulkoisesti! Varsinkin sisäisesti! 

Kun hymyn saat irtoamaan sisäisesti, näkyy se myös ulospäin leveästi!  

 Ruoka-aineympyrästä ei tietoakaan!
Kuvan lähde
Aamut alkoivat silloin pelkällä kahvinjuonnilla, jos silläkään. Monesti töihin lähti laittamatta suuhun yhtään mitään. Ensimmäisen kerran vasta kahvitunnilla ja silloinkin kahvia pullan tai lämpimän ruisleivän kera, joka oli melkoinen kaloripommi; rasvaa tihkui sitä syödessä, yäk, yäk, yäk, ihan etoo, kun sitä ajattelenkin. 
 
Ajatusmaailmani on muuttunut monilla eri tavoin niin syömisten, juomisten kuin liikunnankin suhteen. Aamukahvien jälkeen seuraavaksi suuhun meni lounas, joka ei todellakaan noudattanut sitä jo koulussa opetettua terveellistä ruoka-aineympyrää. Inhosin salaatteja, varsinkin lehtisellaisia. Mielessäni ajattelin vain, että ne sopivat paremmin kaneille ym. kasvissyöjille. Samalla, kun en noudattanut terveellistä ruokavaliota, annoin vääränlaista signaalia lapsille siitä miten ja mitä tulee syödä tullakseen mahdollisimman nopeasti kylläiseksi. Elämä oli koko ajan ihan liian kiireistä, myös syödessä. Ja sitten yhdessä ihmeteltiin mistä niitä kiloja oikein tulee...hmmh...Peilille olisi ollut silloin tosi paljon käyttöä muussakin tarkoituksessa kuin vain meikkaamis- tai hiustenlaiton apuna.

Kuvan lähde
Lounaan jälkeen oli taas vuorossa kahvitunti, jonka sisältö koostui kahvista ja  a i n a  jostain pullasta/leivoksesta/jäätelöstä!!! Miettikää, jos joka työpäivänä vuodessa syö esim. yhden munkkirinkilän, niin paljonko sellainen tuo lisää painoa, jos ei liiku päivisin yhtään eli sitä vastaavasti kuluta pois! Ei tällöin tarvitse minun enää ihmetellä miksi painoa kertyi tupakanpolton lopettamisen jälkeen vuodessa lähes 15 kg edellisen ylipainon päälle.
Kuvan lähde

Kotona pyrimme siihen, että ruoka olisi päivittäin valmiina 17.-18.00 välillä, mutta aina se ei onnistunut. Jos ei, niin sitten sitä jokainen vuorotellen naposteli jääkaapista illan mittaan mitä sattui, viimeistään iltamyöhään mentiin jääkaapille, juuri ennen nukkumaanmenoa ja arvaa olivatko napostelut terveellisiä välipaloja? Vettä ei juotu muun kuin ruokailun yhteydessä tai saunajuomana, mutta ei muulloin. Vettä meni korkeintaan 1 l/vrk, kaikille ei sitäkään. En juonut oikeastaan yhtään vettä koko päivän aikana. Viikonloppuisin juominen koostui Cherry Cokiksesta ym. limuista. 


Kuvan lähde
Suklaa oli intohimoni. Geishoja, Royaleja, Fazerin sinisiä suklaalevyjä eri makuisina, Maraboun Dajm/Minttu ym. levyjä, Fazerinoja, Ahaa-patukoita, Fazerin maitosuklaa patukoita, Marianne Crispejä, Max-Tuplia jne. jne. kului mielettömiä määriä. Kassajonoon ei voinut mennä ilman karkkihyllyillä käyntiä. Suklaan lisäksi kelpasivat salmiakit, karkkipussit, jäätelöt eri muodoissa sekä pikaruokapaikkojen tarjonta. Hese ja Jerikon grilli olivat tuttuja paikkoja, mutta EI enää! Nyt se on loppu! Joitakin herkutteluja toki itselleni sallin, pieninä palkkioina, hyvin pieninä annoksina, mutta ei enää koskaan siinä määrin kuin aikoinaan. Tuolla kuvan lähteessäni kerrotaan jo vuodelta 2008 kuinka suomalaiset söivät vuodessa seitsemän kiloa suklaata. Ai niin vähän! Minulla tuo määrä varmaan täyttyi jo muutamassa kuukaudessa. Söin suklaata muidenkin edestä.

Kuvan lähde
Koska elämäntapani oli ihan vääristynyt, niin liikkumisellekaan ei (muka) löytynyt aikaa. Aina oli  liian kiire (mihin?) tai väsynyt. Miten sellaisen kalorimäärän ja täyteen ahtamisen jälkeen voi muuta ihminen ollakaan kuin väsynyt! Vesijuoksemassa kävin muutaman kerran aamuisin ennen töihin menoa, mutta siihen ei ole viime aikoina ollut mahdollisuutta ennen töihin menoa mennä, koska viimeisen kahden kuukauden ajan olen ollut lasten kanssa yksinäni johtuen miehen työkeikasta. Se keikka on viittä vaille valmis ja toivottavasti pääsen taas vesijuoksemaan pian, ellei uimahalli ehdi ennen sitä mennä kiinni. Onneksi Suomi on lukemattomien järvien maa ja pääsee niihin sitten juksemaan heti kun veden lämpötila lämpenee.

Uskon, että jos olisin jatkanut samaa tahtia, niin diabetes ei olisi ollut kaukana eikä sydänsairaudet! 

Toivottavasti lapseni ymmärtävät tämän viestin tärkeyden omalle elämälleen!

P.S Paljon Onnea siskontytölle syntymäpäivän johdosta!

pe 3.6.2011 Taas tutuissa lukemissa!

Tänä aamuna sain olla tosi kiitollinen siitä, että vaa' an luku pysyi samoissa lukemissa kuin eilen, kun tuli juotua yksi lonkero ruohonleikkuun jälkeen ja syötyä yksi ruisleipä päivällisellä. Harvemmin sitä iloitsee luvusta, joka ei liikahda mihinkään suuntaan =)
Jos en olisi leikannut ruohoa eilen kahteen kertaan (2 x n. 500 m2 x 1 h), niin varmaan olisi lukema ollut plussalla.


Uudet mitat (25.5. mitatut mitat suluissa) mittaukset 10.3. alk.

  • Vyötärö 86,5 cm (88,5 cm)     - 23 cm
  • Reisi levein kohta 62 cm (62,5 cm)      - 5 cm
  • Reisi keskikohta 57 cm (uusi)
  • Reisi kapein kohta 48,5 cm (49,5 cm) - 1cm, mittaus 25.5. alk.
  • Lantio 108 cm (110,5 cm)       - 16 cm
  • Rinnanympärys sama (101 cm)      - 17,5 cm
  • Rinnan alta 84 cm  (uusi)
  • "Pömppis" sama (105,5 cm)     - 2,5 cm, mittaus 19.5. alk.
  • Pohje 39 cm (39,5 cm)      -1 cm, mittaus 19.5. alk.

to 2.6.2011 Odotettu tulos ja uudet juoksutavoitteet!

+200 g, nyt 78,8 kg
Lähes joka kerta, kun on paljon lähtenyt vuorokaudessa painoa, niin seuraavana päivänä paino on plussalla, niin myös tänä aamuna. Mitään extrojakaan ei eilen tullut syötyä. Lisäksi uusikuu on taas syntynyt viime yönä eli enää ei ole vähenevän kuun aika, jolloin painokin vähenee näkyvästi. Nyt pitää uuden ja kasvavan kuun aikana olla tarkka kaikista syömisistään, koska kroppa on nyt herkkä keräämään nestettä ja painoa pienistäkin herkutteluista.

Kuvan lähde
Täällä on taivas melko harmaana ja tuulee. Ilma ei ole lainkaan lenkille kutsuva, vaikka toisaalta ei ole ainakaan liian kuuma ja on helppo hengittää. Ainakin astmaatikolle ilma on lähes paras mahdollinen. Lähes tulee siitä, kun juuri äsken ei ole satanut. Jos olisi satanut, niin voisi olla 100% varma, että kaikki ilmassa leijaileva siitepöly on sateen mukana tullut maahan. En toki ole kovin paljoa siitepölyille allerginen, mutta silti ne sen verran vaikuttavat ilman hengitettävyyteen, että sen itse huomaan.

Kuvan lähde
Tänään ajattelin tehdä pelkän kävelylenkin, palauttavan sellaisen, jotta jalat saavat palautua juoksusta ja valmistautua vähitellen ensi viikon tiistaina olevaan NiceRuniin. Ennen sitä olisi pakko pitää lenkkeilystä 1-2 lepopäivää. Voi kun saisi itsensä pidettyä niin, että muuta rankempaa ei enää ennen tiistaita tekisikään, jotta jaksaa varmasti juosta sen 5 km ja tällä kertaa oikein juosta eikä vain "etanahölkätä". En aio olla itseeni pettynyt, jos en jaksakaan koko matkaa juosta. Pääasia on, että osallistuu ja saa omaa vauhtikestävyyttä harjoitettua.

Uudet juoksutavoitteet (vuodelle 2011)
  • Jo perinteiseksi muodostunut 4,05 km:n matkaan saa kulua aikaa max. 30 minuuttia.
  • 10 km:n matkaan saa kulua aikaa max. 1 h 15 min.

Taas enkka ja vertailut aiempiin lenkkeihin!

Tänään en ottanut lainkaan Ventoline diskusista henkäystä ennen lenkille lähtöä, vain venyttelyt.

Tein taas sen saman lenkin eli 4,05 km. 28 min saakka menin vuorottelemalla 3 min kävelyä ja 1 min juoksua (ei hölkkää), sen jälkeen kerran kävelyä 4 min, juoksua 1 min ja sen jälkeen 2 min kävelyä ja vajaan 2 min juoksua


Tällä kertaa lukemat olivat seuraavat (edelliset lukemat suluissa):

Aikaa kului 36:19 (37:20, 38:47, 39:01) Ihan ekan kerran tähän matkaan on aikaa kulunut 47 min ja  "etanahölkäten" 41 min!
Kalorit: 249 kcal (259, 304, 307)
Rasvanpoltto: 05:24 (07:18, 14:34, 11:30) 
Keskisyke: 140 (136, 148, 151)
Maksimisyke: 177 (211, 179, 177)

1.6.2011 Waude mikä tulos!!!

Nyt on kyllä mieletön fiilis. Olikohan eilisillan päätteeksi juomallani vihreällä teellä jotain vaikutusta tämän aamun tulokseen vaa´alla? Vai lähtikö vasta nyt ne nesteet kropasta pois, jotka lauantai-illan johdosta kertyivät? Joka tapauksessa ihan käsittämättömän ihana olo =)


Ai niin, vaaka näytti 78,6 kg eli eilisestä pudotusta -900 g!!!!
(tarkistin varmuuden vuoksi moneen kertaan)

Tämän fiiliksen kunniaksi täytyy laittaa fiilistely videokin tähän:

ti 31.5.2011 Plussia vähän, mutta juokseminen oli pitkästä aikaa niiiin ihanaa!!!

+200 g, nyt 79,5
Vaikka aamulla tuntui jaloissa viikonlopun portaiden kapuaminen, niin silti illalla uskaltauduin takaisin juoksemisen pariin. Heti lenkille lähtiessä muistin neuvon, jonka astmaryhmässä kuulin, että erityisesti astmaatikoille on hyötyä pitkästä "lämmittelyajasta", jotta putket ns. aukeaa kunnolla. Myös intervalli -tyyppinen harjoittelu on hyödyllistä. 
Nyt ymmärrän sen miksi silloin Teron kympissä juoksu oli ensin niin tahmeaa, jopa neljään kilsaan asti, mutta sen jälkeen ikäänkuin ns. aukeni taivas, jolloin juokseminen helpottui huomattavasti =) 

Tänään en siis lähtenyt yrittämään totutulta 4,05 km:n lenkiltä ennätysaikaa vaan pyrin siihen, että lähden rauhallisesti ja puolivälin jälkeen muutan vähitellen rasitusastetta. Päätin aloittaa vuorottelemalla 3 min. kävelyä ja 1 min. juoksua (ei hölkkää) puoliväliin saakka, jonka jälkeen kävelin 4 min, juoksin 2 min, kävelin 3 min ja juoksin 1 min, kävelin 3 min ja juoksin 2 min, kävelin 1 min ja juoksin 1 min. Koko kierrokseen menikin aikaa ennätykselliset 37 min 20 s eli se enkka tuli silti, vaikka en sitä lähtenyt hakemaankaan =) Aina kun hengästyin, niin huomasin, että hengitys tasaantui tosi nopeasti. 

Ryhmässä myös oli puhetta, että avaavasta lääkkeestä saa nopeammin avun kuin yhdistelmälääkkeestä. Nyt tein poikkeuksellisesti niin, että otin yhden annoksen avaavaa "kiekosta" ennen lenkille lähtöä ja kyllä siitä oli hyötyä! Oli tosi helppo hengittää enkä mielestäni hengästynyt niin helposti kuin aiemmin! Johtuukohan tuosta lääkkeestä sekin, että maksimisykkeeni nousi aivan huippulukemiin, vaikka olo ei tuntunut lainkaan niin hengästyneeltä?



Sykemittarin lukemia

Matka: 4,05 km

Kesto: 37:20 (ed. kerroilla 38:47 ja 39:01)
Kalorit: 259 kcal
Rasvanpoltto: 7 min 18 s
Kunto: Loput
Keskisyke: 136
Maksimisyke: 211


Lisäksi mahalihasliikkeet tehty, 8. pv = 8 mahalihasliikettä

Jippii, puoliväli on ylitetty!!!

Ensi perjantaina 3.6.2011 tulee kuluneeksi  12 viikkoa siitä, kun olin Cambridge-konsultillani ensi kerran. Kaikki nämä viikot ovat menneet todella nopeasti. Pieniä "jumeja" lukuunottamatta paino on pudonnut nopeampaa mitä etukäteen osasin odottaa. Olen niin onnellinen uudesta "minästäni", koska väistämättä sillä on vaikutusta niin ulkoisesti kuin sisäisestikin =)
BMI-laskurilla piti "kikkailla" ja hakea seuraavaa painoa, jolla pääsen seuraavalle BMI-tasolle (alle 30) eli lievä lihavuus -tasolle. 
Se tavoitepaino on 75,8 kg. Se on siis  e n ä ä  3,5 kg:n päässä!

I,m coming home!!!

Astmaryhmässä käyty

Kuvan lähde
Meidän alueella hoidetaan uusille astmaatikoille valistus tosi hyvin. Jokaisella, jolla astma diagnosoidaan, on varattu käynti astmahoitajalle sekä jokaisella on mahdollisuus osallistua astmaryhmässä käyntiin, jossa fysioterapeutti kertoo mm. liikunnan merkityksestä sairauden hoidossa. Kävin tänään tällaisella luennolla.
Oli ihanaa kuulla, että olen menossa ihan oikeaan suuntaan ja tehnyt oikeita päätöksiä, jotka helpottavat sitä, että pystyn tasapainoisemmin elämään kaikkien hengityselinsairauksieni kanssa.

Taustaa
Kuvan lähde
En koskaan unohda niitä kertoja miten vaikeaa oli palauttaa rasituksen jälkeinen hengitys normaalille tasolle silloin, kun mitään hengityselinsairauksia ei ollut vielä diagnosoitu. Joskus palautuminen kesti jopa 30 minuuttia (pitäisi palautua ihan muutamassa minuutissa normaaliksi). Jo pelkästään 15 minuuttia kestävä lumen luominen oli yhtä tuskaa ja varsinkin sen jälkeinen olo. Sisällekään ei voinut heti lumen luonnin jälkeen mennä, koska tuntui, että hengitys olisi ollut vieläkin vaikeampaa sisätiloissa.

Edellä mainituista kokemuksista johtuen aloin vähitellen pelkäämään erilaisia rasitustilanteita eli tietämättäni ja tietoisestikin välttelin kaikin mahdollisin tavoin liikuntaa, koska en tiennyt mikä minua vaivasi. Tuossa epätietoisuudessa ja pettyneenä itseeni alkoivat maistumaan mitä erilaisimmat herkut, varsinkin suklaa. Tupakanpolton lopettaminen myös lisäsi sisäistä tuskaani. Lisäksi pyrin peittelemään portaissa kapuamisen jälkeisen hengästymisen, kun luulin, että minulla on niin huono kunto, kun painoakin oli tullut jo niin paljon. Varmasti se oli tottakin.

Näin jälkikäteen mietin, että kuinkahan moni muukin ajattelee samalla tavoin?
Potee huonoa omatuntoa huonosta kunnostaan eikä epäile, että syynä voisi ollakin jokin hengityselinsairaus. Jos epäilet vähänkin, että syynä voisi olla jokin sairaus, niin selvitä se heti, jotta sinun ei tarvitse enää elää epätietoisuudessa ja saat lääkkeet, jotka helpottavat elämääsi ja hengittämistäsi ja ennen kaikkea
saat avun ajoissa!

ma 30.5.2011 Vieläkin väsyksissä!

-100 g, nyt 79,3 kg
Eilen, kun palasin kotiin tyttären luota, niin "jämähdin" sohvalle parantelemaan pohkeitani. Lopulta nukahdin siihen kyljelleni. Nuorimmainenkin kömpi jalkojeni taakse "koloon" ja sekin nukahti siihen. Siinä sitten nukuttiin yli tunnin verran. Heräsin siihen, kun mieheni puhelin soi.
Voihan alkuillan tälläkin tavalla viettää, mutta seurauksena siitä oli se, että katsoin tänä aamuna jo klo 5.00 kelloa ekan kerran ja sen jälkeen yritin saada unen päästä kiinni, mutta tuloksetta. "Pyörin" sängyssä siihen asti kun kännykän herätysääni klo 6.35 kuului. Nyt sitten väsyttää ihan vietävästi =(

Ihme, että luku vaa´alla oli mennyt alaspäin, kun sukkien jäljiltä oli kammottavat painaumat näkyvissä illalla eli nestettä on kropassa vielä tosi paljon jäljellä.

su 29.5.2011 Rankka muutto takana

Kuvan lähde
Huh huh, vaikka on monia monia muuttoja takana tähän ikään mennessä ehtinyt kertyä, niin tämä oli niistä rankimmasta päästä. Ei niinkään tavaramäärän vuoksi vaan hissittömien talojen ja niissä olevien porrasmäärien vuoksi. Asunto, johon tyttöni muutti, oli 4. kerroksessa, 69 porrasta sisältävä vanha kivinen 40-luvun talo, joka toki huokuu nostalgiaa, mutta muuttojen kannalta raskasta. Plussaa on se, kun on vanha kivinen talo, niin seinät ovat tosi paksut ja siten ääniltä eristetyt. Minkään liikenteen melu ei kyllä kuulu sisälle asti. Lisäksi samassa rapussa näytti asuvan saman ikäluokan väkeä. Saimme edellisen asunnonkin siivottua jo eilen! Pohkeissa, reisissä ja käsissä kyllä tuntuu mitä eilen on tehnyt :( Tänään menen nuorimmaiseni kanssa sinne vielä auttelemaan laatikoiden purkamisessa.

+300 g, nyt 79,4 kg

Tänä aamuna vaaka näytti +300 g, mutta ne olivat itseaiheutettuja epäsäännöllisen ruokailurytmin, hiilaripitoisten ruokien ja saunajuoman seurausta. Olokin on sellainen, että on turvoksissa eli kropassa on ylimääräistä nestettä. En silti näistä plussista hätäänny.



Pidin sykemittaria eilen useaan kertaan päällä ja tässä muutamia tuloksia:
1. mittaus: 2 h 52 min, 723 kcal, max. syke 164
2. mittaus: reilut 30 min, 123 kcal, max. syke 132
3. mittaus: reilut 23 min, 83 kcal, max. syke 151

Kalorien kulutusmäärät on varmaan vielä suuremmatkin, koska koko ajan ei syke mittari ollut päällä. Olin muuttamassa yhteensä yli 8 h.