HAASTE: 5 sanan runohaaste!


Päätin keksiä jonkin haasteen siksi aikaa, kun en itse pääse olemaan koneen ääressä. Pyysin miestäni sanomaan ihan mitä tahansa sanaa viisi kappaletta, joista yritän teille saada aikaan runon. Mies ei tiennyt etukäteen mihin sanoja tulen käyttämään.

Sanat ovat: jaa-a, juusto, sormi, koira, stressi.



*************************************

Syksyn 
tummanpuhuvassa pimeydessä
kynttilöiden 
lepattavassa loisteessa
juustonkeltaisessa 
usvassa
voi nähdä miten
ihminen irtaantuu stressistä
rentoutuu kiikussaan
sormi sormelta
varvas varpaalta
koira kainalossaan

jaa-a, jokohan minunkin olisi aika mennä nukkumaan?

*************************************

Haastan jokaisen sivujeni lukijan tähän mukaan! 

Pyydä elämänkumppanisi/ystäväsi/lapsesi tai työkaverisi sanomaan 5 sanaa, jotka voivat olla ihan mitä vaan. Älä kuitenkaan kerro mitä varten niitä tarvitset, jotta he eivät voi vaikuttaa sanamuotoihin tms. Sen jälkeen keksi runo, jossa esiintyy jokainen keksitty sana vähintään yhden kerran. Sana voi olla taivutettuna tai se voi olla osa yhdyssanaa jne. Haastekuvaa voi vapaasti käyttää omassa blogissasi vastatessasi tähän haasteeseen ja/tai laittaa linkin tänne blogiin.

Blogitauko 2.9.2011

Postaustauko
Lähden aamulla anivarhain reissuun ja palaan lauantaina, joten taukoa ei ole kuin reilun vuorokauden verran =)

Nr 170. Haasteeseen vastattu!

Haaste!
Iive esitteli blogissaan haasteen Kiloklubin foorumilta, johon minäkin päätin osallistua. Olen kyseisen foorumin viesteissä 170. haasteeseen vastannut. Tässä vielä haaste kertaalleen:

Tavoitteena on 60 liikuntapäivää syyskuun alusta vuoden loppuun eli 122 päivän aikana. Tämä tarkoittaa puolen tunnin reippailua keskimäärin joka toinen päivä.

Tälläkin kertaa lasketaan liikuntapäiviä, jotta viikon liikuntakertoja ei saa kuitattua yhden päivän aikana. Merkitään siis sellaiset päivät, joiden aikana on liikuttu vähintään puoli tuntia kerralla. Jokainen määrittelee itse, millaiset liikunnat haluaa laskea. Jos tavoite täyttyy nopeammin, niin sitten voi vaikka katsoa, kuinka moneen kertaan yltää. :)

Tartuthan sinäkin tähän haasteeseen?

to 1.9.2011 Vaaka on mun kaveri, sittenkin...Jumpalla miinuksille?

Jumppaamalla miinuksille?
Taisi eilinen vatsa-selkäjumppa vaikuttaa sekä iltapäivän keittoruoalla oleminen sekä menkkojen puolivälin ylittäminen sen, että vaaka näytti tänä aamuna lukemaa 70,6 kg eli miinuksia eiliseen, -300 g. Tulipas huokaistua vaa´alla ollessa. Toki, tämä ilohan on lyhytaikaista, kun huomenna tulee niitä herkkuja syötyä, kun lähden parin päivän reissulle valmiiden ruokapöytien ääreen.

Taidanpas ottaa ne vatsalihastreenit taas takaisin jokailtaiseen ohjelmaani. Aloitan vaikka 2 x 15 kpl sarjoilla tekemään ihan perusliikettä selinmakuulta istumaan ja 2 x 15 s lankkuja tai niitä samoja liikkeitä, joita eilisellä dvd:llä oli. Ne voin tehdä myös huomenna, vaikka olen reissussa, kun muuten en pääse lenkille lainkaan. Tulee jotenkin hirmu syyllinen olo itselle, kun on jotain normipäivästä, normiruokailuista jne. poikkeavaa tiedossa, kun jo etukäteen tietää miten ne vaa´alla vaikuttavat, vaikka myöhemmin lähtevätkin pois. Pitäisi oppia myös ottamaan välillä rennosti, olla välittämättä tulevasta, antaa itselle vapaus poiketa säännöistä; ruoka-annosten terveellisyydestä ja koosta, päivittäisestä liikunnan määrästä... Mitä sen on väliä, jos tulee vähän plussia, kun ne joka tapauksessa lähtee pois ihan varmasti?

ke 31.8.2011 Litteä vatsa, vahva selkä

Kustilla oli tuomisia...
Olipas ihana yllätys, kun pääsin kotiin. Pöydällä odotti uusi KuntoPlus -lehti dvd:n kera. Levyllä on kaksi eri harjoitusohjelmaa selälle ja vatsalle. Sieltä löytyi myös testit, joiden perusteella voi testata kummalla tasolla alkaa jumpan tekemään. Ensin epäröin valita tason 2, kun ajattelin haukkaavani siinä liian suuren palan, mutta huoli osoittautui vääräksi. Silti valitsin varmuuden vuoksi lyhennetymmän version eli 30 minuutin. Toinen olisi kestänyt 45 minuuttia. Täytyy se jättää sitten viikonlopuksi tai tehdä tämän viikon ajan tuolla 30 minuutilla.

Kuukausi päättyi plussiin.Tällä kertaa taas +100 g. Lähes kaikki se -600 g, joka lähti 26.8.2011 on tullut takaisin tämän yläkuun ja menkkojen aikana :( Meinaa vähän syödä tätä naista. Lisäksi perjantaina tulee taatusti plussia rutkasti, kun olen työreissulla valmiissa lounas- ja illallispöydässä, jälkkäreistä ja naposteltavista herkuista puhumattakaan. Toivottavasti sitten niiden nesteitten mukana lähtee myös jotain extraa kun ovat lähtiäkseen kropasta pois. Taitaa olla parempi, että en punnitse itseeni ennen kuin koittaa maanantai.

Tehokävelyllä

Pisarameressä
Kuvan lähde
Lähdin käymään kaupassa kävellen, kun takareidet tuntuivat olevan eilisestä vielä jotenkin jumissa. Oli myös sellainen ihanan raikas ilma, jotta teki mieli mennä pihalle. Otin repun mukaani, vaikka alunperin piti vain tuoda rahkaa ja päivän iltalehden. Lopulta kaikki menikin ihan toisin; reppuun tuli ostettua tavaraa yhteensä reilun 6 kg:n edestä ja lähtiessäni kaupasta alkoi piskotella. Päästyäni n. 200 m päähän kaupasta alkoikin sitten sataa lähes kaatamalla. Kotiin päästyäni oli takki ihan likomärkä, mutta ei läpi asti. Softsell kangas piti pintansa tosi hyvin, vain housut olivat reisien kohdasta läpimärät. 

Sykemittarin unohdin sammuttaa heti kotiin päästyäni, siksi suuret lukemat. Sportstrackerin mukaan aikaa kului 1 h 7 min, mutta sykemittarissa aikana on 1 h 24 min 54 s, joten nuo tulokset heittävät n. 17 minuutilla. Matkaa kertyi yhteensä 4,57 km ja kaloreita ei varmasti kertynyt mittarin näyttämää määrää, 206 kcal. Sykkeet olivat 87/114. Kotimatka muuttui tehokävelyksi tuon selässä olleen repun painon vuoksi.

30.8.2011 Syyskuun tavoitteet

Katseet (taaksepäin) ja eteenpäin
Asetin alkukuussa laihtumistavoitteeksi -6,0 kg ja vastaavasti plussia olisi saanut tulla vain +1,0 kg. Totuus onkin sitten ihan toinen. Tämän aamun vaakalukema (+100g) mukaanlukien plussat ovat jo ylittyneet (+1,7 kg) ja miinustavoitteestakin (-4,0 kg) olen reippaasti jäljessä parin kilon verran.

Mistä erot edellisiin kuukausiin johtuvat?
a) touko-heinäkuun aikana oli joka kuukausi vähintään kerran isompi herkuttelupäivä/-päiviä (lue hiilaripitoisia) esim. juoksutapahtumien, mökkeilyn tai muiden tapahtumien johdosta. Olen huomannut, että poistuvien hiilareiden mukana lähtee extragrammoja myös. Tällä kuulla ei sellaisia ollut vaan pyrin pysymään ns. ruodussa tämän kuukauden. 
b) Tälle kuulle tuli lepo/sairaspäiviä enemmän kuin edellisinä kuukausina. 
c) Vatsalihaksia en harjoittanut samaan tahtiin kuin aiemmin, joten siihen ainakin pitää tulla muutos!
d) Cambridge-tason muutos kakkoselta kolmoselle

Mitkä asiat saavutin?
a) viskeraalin määrä pienenee edelleen, nyt 8 m3 -3 cm3 alkuperäisestä
b) lihas% on kasvussa ja rasva% laskussa, tavoitteena on saada nuo luvut toisin päin kuin ne nyt ovat:
  • Rasva% 40,4   -11,2 %
  • Lihas% 26,5    + 5,2 %
c) paino pysyy silti laskusuhdanteessa
d) alan oppia syömään säännöllisesti ja terveellisesti (muutamia pieniä herkutteluhetkiä lukuunottamatta) 2-3 tunnin välein ja juomaan riittävästi
e) vuoden aikana juostujen kokonaiskilometrien tavoitteessa olen jo yhtä kilometriä vaille puolivälissä, 249 km. Aikaa päätavoitteeni, 500 km, saavuttamiseksi on vielä jäljellä 7 kk.
f) olen oppinut kuuntelemaan omaa kehoa juoksulenkeillä
g) senttejä katoaa eri kohdista tasaiseen tahtiin eli kaikesta huolimatta paikat alkavat kiinteytymään > vaatekoko pienenee

Syyskuun tavoitteet
Mitähän sitä uskaltaisi asettaa, jotta ei taas haukkaisi liian suurta palaa kerralla? Se nyt on ainakin selvää, että painonpudotus tulee hidastumaan mitä lähemmäs kokonaistavoitettani pääsen. Koska tulen aloittamaan lihaskuntotreenit, niin painonnousua on varmasti odotettavissa. Jos asettaisin painotavoitteekseni pysyä edes samalla tasolla kuin tässä kuussa (-4,0 kg), vaikka lihas% suurenisi asetetun tavoitteen mukaisesti,  jos niin tapahtuu, niin olen todella ylittänyt itseni (kumpa edes pääsisin kutosella alkaviin lukuihin, niin olisin tyytyväinen).

  • painotavoite +1,7 kg/-4,0 kg > väh. alle 70 kg:n rajapyykin rikkominen!
  • lihas% +1,0
  • rasva% -2,0
  • väh. 4 kuntosalikäyntiä > huom! lihastreenit nostavat painoa
  • juoksu/kävelykilometrejä yht. 20 km/viikko, josta juoksemista on väh. 15 km.
  • juosta 14 km yhteen mittaan
  • kuukauden tapahtumista johtuvasta "rikkonaisuudesta" johtuen pysyä muina aikoina "ruodussa"

    Jos ei ole tavoitteita, niin ei tiedä mihin pyrkiä eikä siten voi myöskään saavuttaa mitään =)

    Tiedossa olevat tapahtumat tms, joilla saattaa olla vaikutusta painoon, ruokailu- ja liikkumisrytmeihin ja -sisältöön:
    • Työ/vapaa-aikamatkoja (koulutuksia/luentoja/illanviettoja/seminaareja), yömatkoja 3 kpl, luentoja 3 kpl 
    • Kuntotalkoiden lisäksi kuntosalikäyntien lisääntyminen

    ma 29.8.2011 Muoks: Iltalenkki ja työntäyteinen pv takanapäin!

    Töitä, töitä ja töitä...
    Löysin kyllä osuvan kuvan kuvaamaan tätä päivää, kun työt loppuivat vasta illalla. Jos vain jaksan, niin menen vielä illalla juoksulenkille, sellaiselle vauhdikkaalle, kun nuo ilmatkin vähän viilenivät. Pari viimeistä päivää kun on tullut käveltyä rasvanpolttovauhdilla, niin kaipaisin jo tosi lujaa enemmän vauhtia jaloille.
    Ja jaksoinhan minä =) Otin koirankin mukaan, jotta saan tarpeeksi vauhdikkaan lenkin. Oli niin ihanaa laittaa lenkkarit jalkaan, kun koko päivä tuli oltua korkkarit jalassa. Jokaisella askeleella tuntui ihan hyppäävän tosi ylös, kun kengänpohja olikin joustava. Kunnon on täytynyt kasvaa tai sairaspäivät välissä tekivät hyvää, kun täysvauhtisesta mäkispurtista huolimatta en saanut sykettä nousemaan 182 korkeammaksi. Nyt osasin toppuutella aluksi, jotta en lähtenyt heti ihan liian lujaa. Juoksemiseen kului silti aikaa 30 min 7 s eli ihan enkkaa ei tullut, mutta sitä en tällä kertaa edes lähtenyt yrittämäänkään. Halusin saada aikaan mahdollisimman ehjän juoksun, sellaisen, että en väsähdä liian aikaisin ja mäen kohtaan päästessä ei sitten enää jaksaisikaan juosta spurttia tai ennen spurttia olisi joutunut laittaa kävelyksi, jotta spurttiin jää voimia. Nyt en kävellyt lainkaan ja tein mielestäni tosi ehjän lenkin, ehkä ehyimmän kuin koskaan aiemmin Keskisyke oli 149 ja kalorit 258. Illan alussa tuli sorruttua täytekakun palaseen, jota iltatilaisuudessa oli tarjolla, joten lenkistä oli senkin vuoksi hyötyä. Vettä olen juonut tarvittavan määrän koko päivälle, mutta ruokailut ovat olleet epäsäännöllisiä, myös sisällöltään, joten mitään positiivista tulosta ei varmasti huomen aamulla ole vaa´alla odotettavissa.

    Vaaka ei ollut armollinen tänäkään aamuna, kun se näytti taas plussaa 100 g edestä. Toisaalta, tulihan niitä mantelileipiä syötyä aika monta eilen...
    Nämä ala- ja yläkuun vaihteet ovat myös niitä perinteisiä naisten turvotusaikoja, joista kärsii varmasti muutkin kuin vain minä. Täytyy vain piristää itseään sillä, että viimeistään ensi viikolla taas lähtee jytkymäisesti nesteitä pois =), toivottavasti niin paljon, että pääsisin makostelemaan edes hetkiseksi sitä  k u t o s e l l a  alkavaa lukua . . .

    P.S. Tervetuloa Paljasjalkamatti, uusi lukijani ja nyt myös paljasjalkamaratoonari! Hän nimittäin juoksi Helsinki City Maratonin paljain jaloin!!! Kunnioitettava suoritus! Onnea vielä kerran!

    Ruokaa aisteille ja vatsalle!

    Aina on toivoa!
    Copyright PeeKoo
    Leppoisa lenkki ei jäänytkään päivän ainoaksi liikkumiseksi vaan päätin lähteä vielä sieneenkin, kun pääsin kotiin. Olin kyllä aiemmin  itselleni vannonut, että paahteisella säällä en metsään niiden käärmeiden vuoksi mene, mutta silti veri veti sinne niin lujaa. Käynti kannatti, koska sain, pienen erän kylläkin, kelta- ja suppilovahveroita sekä rusko- ja vaaleaorakkaita. 

    Copyright PeeKoo
    En tiedä mikä sinne metsään niin lujaa vetää. Siellä vain istuisi kannolla ja katselisi ympärille ja kuuntelisi lintujen ääniä sekä ottaisi valokuvia. Rakastan kaikkia sellaisia näkymiä kuin tuossa ottamassa kuvassani, jossa metsätien päässä näkyy vähän valoa. Se ikäänkuin symboloi sitä, että aina on toivoa jäljellä mitä tahansa elämänpolkua kuljemme. Tulette näitä näkemään jatkossakin, koska olen tästä löytänyt vähän kuin sen "mun juttuni", kun on kyse valokuvaamisesta.
    Yhteensä leppoisa lenkki mukaan lukien tuli liikuttua yli 3 h ja kaloreita paloi siinä ajassa yhteensä 428 kcal. Kaikki liikkumiset tapahtuivat rasvanpolttovauhdilla. Oli ihan pakko liikkua, kun tuli tehtyä niitä mantelileipiä ja arvaa vaan moniko niistä on jo mennyt suuhun :|