23-24.9. 2011 Kestävyysliikunta/rasvanpolttoliikunta

Luennolla
Eilen oli kuntotalkoissa luentoilta, otsikonmukainen. Jälleen oppi monia uusia asioita ja sai rutkasti vinkkejä omiin harjoitteluihin. Jatkossa pyrin siihen, että viikkoni koostuisi kahdesta rasvanpolttotreenistä, kahdesta lihaskuntotreenistä sekä yhdestä tehotreenistä. Vaikka tämä on viikko-ohjelmani, niin silti tavoitteeni on paljon kauempana, vuoden päässä; kunnon ja kehon kasvattaminen ja kiinteytyminen ja siinä sivussa painon aleneminen. Pääpaino on silti kolmessa ensimmäisessä. Flunssa-aalto on iskenyt myös talkooporukkaan, kun meitä oli paikalla 2 henkilöä 7:stä. Flunssa taitaa olla minullekin tulossa. Aivastelin jo eilen aamulla muutaman kerran, mutta ei sen kummempaa. Torstainen juoksu taisi sen herätellä henkiin ja eilen perjantaina jumppasalin ilmastointi ärsyynnytti sen täysin. Nenä alkoi jo luennon aikana "nokkumaan" siihen malliin, että paluuta ei enää ole. Sainpahan ainakin yhden päivän sulattelu- ja sisäistämisaikaa kaikelle sille tietomäärälle, jonka talkookaverin kanssa ahmimme. Jos emme ymmärtäneet, niin kysyimme. Uskon, että saimme molemmat tosi paljon irti tuosta luennosta. Minä ainakin sain enemmän kuin odotinkaan. Puhuimme lisäksi ravinnon merkityksestä ja sisällöstä silloin, kun on rasvanpoltto-/lihaskunto-/tehotreenipäivä.
Vinkki laihduttajille
Yksi mielenkiintoisin ja vielä testattukin vinkki oli se, jos haluaa rasva-aineenvaihdunnan jatkuvan, vaikka kävelystä vaihtaisi juoksuksi, niin kannattaa ensin kävellä alhaisella sykkeellä väh. 30 minuuttia ja vasta sen jälkeen voi alkaa nostamaan sykettä jopa ihan sinne anaerobiselle kynnykselle asti eli niin korkeaksi, kun joutuu ns. haukkomaan hengästyneenä henkeä. Muissa tapauksissa rasva-aineenvaihdunta keskeytyy kuten viimeisimmässä juoksuharjoituksessa, jolloin kävelin vain 10 min rasvanpolttosykkeellä ja heti sen perään jatkoin 25 min juoksua korkeilla sykkeillä.
Lepopäivä sairastellen
Se flunssa sitten iski minuunkin. Kuumetta en ole vielä mitannut, mutta nuha on ilmeinen. Nyt ei oikein jaksa enempää kirjoittaa kuin mainita, että eilen aamulla oli paino samassa ja tänä aamuna +200 g eiliseen eli paino on nyt taas 71 kg. Tämä johtuu liian pienestä nestemäärästä ja siitä, että tuli syötyä pizzaa töissä ruokalassa eilen sekä yhden kananmuna-kinkku sämpylän kahvitunnilla, kun vielä siinä vaiheessa ajattelin jäädä tekemään omatoimisen salicircuitin talkooluennon jälkeen, mutta toisin sitten kävikin. Ensi viikon talkootunnille en valitettavasti pääse.
.

22.9.2011 Pupuliinin lumoissa...

ja pitkästä aikaa myös juoksemassa
Jälleen kerran ajoitus osui nappiin, kun lähdin tekemään sen perinteisen lenkin koiran kanssa. Jos olisimme lähteneet 30 min myöhemmin, olisimme juosseet keskelle rankkasadekuuroa, jonka loppua ei näy vieläkään. Juokseminen tuntui paljon paremmalta kuin edelliskerralla. Nyt jotenkin jaksoi ihan toisella tavalla. Huomaan selkeän eron jalkojen lihasten suhteen. Vaikka en alle venytellyt yhtään, niin juoksuaskel tuntui keveältä. Uskon, että salitreeneillä on oma vaikutuksensa, ainakin ryhtiin oli vaikutusta. Jaksoin koko matkan ajan pitää ryhdin rentona ja vatsalihakset luonnostaan piukkoina, jotta juoksuasento ei muutu etukenoiseksi. Oli ihana tunne, kun koirakin selvästi nautti juoksulenkistä. Se sai aivan ihmespurtin n. 500 m ennen kotioveamme ja se innostus tarttui samantien myös minuun.

Koska edellisestä juoksukerrasta oli aikaa, niin päätin aloittaa varovasti kävellen reippaan puoleisesti ensimmäiset 10 minuuttia, jotta koirakin pääsee "asioilleen" heti alkuunsa. Pysäytin sykemittarin kävelyn jälkeen ja aloitin uuden, kun juoksu alkoi. Tässä lukuja:
Laji:  Kävely
Kesto: 10 min 3 s
Kalorit: 34 kcal
Sykkeet: 101/112

Laji: Juoksu (melko rankan ja rankan harjoittelun välissä olevalla sykealueella juostu)
Matka: 3,2 km
Kesto: 24 min (vauhdilla, jolla olisin 10 km juossut 1 h 15 minuuttiin eli 8 km/h)
Kalorit: 204 kcal
Sykkeet: 157/175

Paino tippui eilisestä -200 g eli kaikki ne plussat, jotka viime viikonlopun jäljiltä tuli, on nyt saatu pois.

Ennen treeniä kävin poikien kanssa tyttöni luona katsomassa ihkua pupuliinia...Tomua. Tässä loppuun pieni kuvagalleria ja ihan lopussa lyhyt videopätkäkin.








Video löytyy myös YouTubesta omalta kanavaltani!

21.9.2011 Kevyt olo =)

Puoli kiloa vähemmän kuin eilen
Vaikka päivärytmi oli erilainen kuin edellispäivien aikana. Tuntia aikaisempi nousu sängystä ja töitä ilta myöhään ja vielä kahdeksalta illalla kuntonyrkkeilysessio ja sen päälle saunominen. Tänään olisi taas vuorossa iltatyöpäivä ja siten myös lepopäivä kuntoilusta.  Ellei laatikoiden kantamista autoon ja takaisin sekä tuntien seisomista oteta huomioon.
On ihanaa, kun taas tuo tärkeä rajapyykki lähestyy, 70 kg. Haluaisin niin kovasti päästä sen alle, mut katotaan mitä viikonloppu ja ensi viikon alkupuoli tuo tullessaan painon suhteen. Toivon mukaan miinuksia. Seuraava postaus meneekin vasta huomiselle.

ti 20.9 Jäljellä +0,7 kg/+1,6 kg

Väsynyt, mutta onnellinen...
Eilen illalla palasin kotiin vasta kymmenen aikoihin. Vielä kerran pitäisi tällä viikolla jaksaa tehdä iltatöitä. Väsymyksen vastapainoksi kaipasin jotain uutta energiaa ja se löytyi tänä iltana taas kuntosalilta, mutta ei salicircuitista vaan kuntonyrkkeilyn parista. Se oli IHANAA! Vaikka aluksi en meinannut mitenkään pysyä perässä ja jopa ehdin jo ajatella, että tulinkohan ihan oikeaan paikkaan, mutta vähitellen aloin pääsemään kärryille. Täytyy kotosalla harjoitella samoja lyöntejä ilmaan, jotta ne sujuisi seuraavalla kerralla paremmin. Kun päästiin sitä säkkiä takomaan, niin endorfiinit levisi hetkessä valloilleen, siis wau, miltä se tuntui. Ihan kuin kaikki pienetkin stressisoluset aukesi ja vapautuivat. 
Nyt oli jo vähän sellaista "äijämeininkiä", josta tykkään ja siitä kertoo kyllä myös sykkeet ja kulutettu kalorimääräkin. Toki takana on rankka viikko, joten sekin saattaa sykkeen nostaa,

Sykemittarin lukemia
Laji: Kuntonyrkkeily
Kesto: 1h 1 min 28 s
Kalorit: 322 kcal
Sykkeet: 121/203

Vaaka näytti taas vähäsen miinuksia eli -300 g. Nyt on plussia enää jäljellä 700 g ja paino on 71,5 kg. Toivottavasti saan nuo loput plussat pian pois.
Nyt nukkumaan, väsyneenä, mutta onnellisena =)

ma 19.9.2011 Jäljellä +1,0 kg/+1,6 kg

-600 g 
Aamulla lähes teki mieli nostaa vaaka syleilyyn, kun näytti miinuksia noinkin paljon =) Enää on siis kilo karistettavaa pe-su välisenä aikana tulleista plussista. Tänään toki menee syömiset niin ja näin, koska kotiinpaluu on iltamyöhään. Huomenna ois sellainen normipäivä, mutta taas keskiviikkona kotiinpaluu menee myöhälle.   Toivottavasti nämä iltatyöt ei liikaa vaikuta painonpudotusvauhtiin. Tänään on siis pakko pitää lepopäivä, mutta huomenna jo aion kirmaista taas kuntosalille myöhemmin illalla, kokeilemaan miltä kuntonyrkkeily maistuisi. Jostain syystä pidän sellaisesta treenistä, jossa on sellaista "äijämeininkiä" (kuten kuvassa) eli joutuu todella itsensä haastamaan, jotta jaksaa kaiken tekemään. Tämän pidempää postausta ei tänään tule, kun en koneelle ehdi myöhemminkään.

P.S. Tervetuloa uusi lukijani, Taina =)

su 18.9.2011 Sain pojan =)

mutta ehdin jo tulla saunasta, kun sen vasta huomasin. Muuten se olisi ainakin mielessäni päässyt myös saunomaan. Nimittäin...

sain IsoKarhulta tunnustuksena pokaalin. Wau. Tämä olikin minulle eka kerta, kun joltain sain tunnustuksen täällä blogielämässä, jos arvonnan voittoa ei huomioida, kiitos suunnattoman paljon! Pokaalin  mukana tuli myös tehtävä: Pokaalin saajan tulee keksiä 10 uutta asiaa itsestään.

10 uutta asiaa
  1. Inhosin aikoinaan jo pelkkää kuntosali nimeä, mutta nykyään on ihan toisin. Kerta toisensa jälkeen odotan innolla jo seuraavaa kertaa.
  2. Olen alkanut ostelemaan muotilehtiä, siis ihan oikeesti minä, joka olen aina kulkenut omia polkujani jaksamatta kiinnittää huomiota mihinkään muotitrendeihin. Nyt minua on alkanut kiinnostamaan mitkä on tulevan syksyn muotivärit? Mikä on In ja mikä Out? Raitaa, ruudukkoa, kirjavaa vai palloja?
  3. Tykkään pitää legginssejä lyhyen mekon kera, siis minä 4-kymppinen??? 
  4. Odotan jo talvea...tätä en ikinä olisi uskonut sanovani ääneen tai kirjoittavani tänne, mutta nyt kun olen vihdoin saanut astman ja keuhkojen ahtauman sellaiseen tilaan, että lääkitys on kohdallaan ja myös kuntoilun avulla olen vahvistanut keuhkojani, niin ihan odotan talven viileitä ilmoja, kun ei enää tarvitse niin paljon pelätä niitä hirmuisen ikäviltä tuntuvia yskänpuuskia ja hengenahdistuksia kuin esim. vielä vuosi takaperin. Lisäksi odotan niitä hankikelejä, jotta saisin syyn hankkia ne sukset kymmenien vuosien tauon jälkeen.
  5. Olen oppinut syömään suhtkoht oikein; säännöllisesti, 5 krt päivittäin. Vielä on silti petrattavaa, varsinkin kasviksia pitäisi vielä lisätä ja nestemäärä pitäisi joka päivä saada pysymään vakiona.
  6. Olen oppinut myös sen, että ei se ruoan vähyyden määrä/pv ole ratkaisevaa painonpudottamisessa ja -hallinnassa vaan se, että syö viidesti terveellisesti. (aikoinaan luulin, että mitä vähemmän on ruokailukertoja/päivä, sitä paremmin paino putoaa esim. syö vain kerran päivässä)
  7. Vertaistuen merkitys on valtava. Se näkyy todella hyvin täällä blogimaailmassa ja en voi kun ihailla kaikkia niitä ihmisiä, jotka jaksavat kerta toisensa jälkeen tukea ja auttaa toisiaan.  Niillä on kauaskantoiset vaikutukset oman motivaation säilyttämiseksi.
  8. Olen alkanut ostelemaan Luomutuotteita. On muuten tullut kymmeniä vuosia sitten käytyä jopa  Luomuneuvojan kurssinkin ja en silloin olisi voinut kuvitellakaan, että niiden asioiden kanssa olen vielä tekemisissä uudelleen.
  9. Inhoan nykyään tupakansavun hajua. Viimeksi eilen sen totesin junassa, kun takanani istunut henkilö kävi sauhuilla pariinkin otteeseen.  Aina sen tilanteen silti mielessä heti siirtää pois, kun ajattelee, että itsekin on ollut samassa tilanteessa. Sitä ei vain voi silloin tupakoidessaan käsittää mitenkään miltä se tupakansavu haisee savuttoman ihmisen nenään. Sitä vain ihmettelee, että miksi se ei mukamas tuoksu muidenkin nenään samalla tavoin kuin omaan. Joku joskus taannoin sanoi (tupakoin silloin vielä), että laita oma nenäsi ihan tuhkakupin ääreen ja nuuhkaise, niin tiedät miltä tupakoiva ihminen haisee. En sitä silloin uskonut ja melkein siitä loukkaannuinkin, mutta nyt sen uskon. Se oli täysin totta. Sitä hajua ei peitä mikään, ei edes hajuvedet, deodorantit tms. hajusteet.
  10. Valion vaniljarahka SunMyslin kera, NAM! Syön sitä aamu- ja iltapalojen yhteydessä 1/2 purkillisen. Joskus jopa välipalanakin.
Tämä pokaali lähtee eteenpäin Bregolle blueberrylleKanelille, Toppikselle, quantinalle, NeitiTekosyylle, Tainalle ja Outille.

Tänä aamuna vaaka näytti reissun myötä plussia 1,6 kg eli paino oli 72,4 kg. Luotan silti siihen, että kohta ne lähtee rytisten, toivottavasti =)


Päivän kuntosalitreeni
Olin taas salicircuitissa ja nyt hain joka laitteelle oikean painon, jotta jaksoin samalla painolla kaikki ne kolme kierrosta treenata. En tiedä yhtään, että millä laitteella tuo maksimisyke nousi niinkin korkeaksi kuin 204, ehkä ylä- tai alataljassa. Molemmissa minulla oli aluksi ihan liian paljon painoja.

Laji: Salicircuit, 5 laiteryhmää, joissa kolme laitetta. Jokaista laitetta käytettiin 35 s ja vaihto tauotta seuraavaan saman laiteryhmän laitteeseen. Tauot vasta laiteryhmien vaihtojen välillä eli yhteensä neljä taukoa tunnin aikana.
Kesto: 58 min 16 s
Kalorit: 285 kcal
Sykkeet: 116/204