pe 28.10.2011 BAI versus BMI

BAI versus BMI
BMI-arvo alkaa olla aika monelle tuttu, mutta tiedätkö oman BAI-arvosi? Käväisin täällä laskemassa oman BAI-arvoni. Tulos oli aika uskomaton. Kun laitan iäkseni oikean eli yli 41, niin BAI:n mukaan olen alipainoinen! Siis mitäh!? Jos vaihdan iäkseni 20-40 v, niin painoni on terveellisellä tasolla. En oikein jaksa uskoa tähän menetelmään, että se antaisi paremman kuvan siitä onko painoni terveellisellä tasolla. Normaalipainonihan on siellä 58-63 kg ja nyt painan 69 kg. Löllöä rasvamassaa on vielä silmin nähtävästi monissa paikoissa. Vai pitäisikö tuon tuloksen perusteella tehdä sittenkin sellainen johtopäätös, että olenkin ikäisiäni paremmassa kunnossa ;)

Painosta

Ehdin jo muutama päivä sitten huolestua, kun yhtäkkiä oli painoa tullut lisää +1,2 kg, mutta nyt ollaan taas takaisin melkein lähtöluvussa. Nyt vaaka näytti tasan 69 kg eli eiliseen vähennystä -400 g. Jouduin vielä sittenkin siirtämään sen uuden vaa´an hankintaa, koska tuli yllättäviä menoja. Ehkä sen jouluksi saan hankittua.

Ihosta (lähde: KuntoPlus 16/2011)
Tiedätkö mitä ihollesi tapahtuu silloin, kun nukut? Ihon kannalta on tärkeää, että nukut 7-8 tuntia joka yö. Mene nukkumaan viimeistään klo 23.00. Mitä aiemmin ennen keskiyötä nukahdat, sitä parempi.
Kello 20-23: Kehon lepotila alkaa kello 20.00. Sen jälkeen iho kosteuttaa ja stimuloi itseään kello 23:00 saakka.
Kello 23-03: Tässä vaiheessa yötä iho korjaa ja uudistaa itseään sekä ottaa tehokkaimmin ravinteita vastaan. Siksi silloin on tärkeää nukkua.
Kello 03-07: Iho lepää parin tunnin ajan. Sen jälkeen se alkaa valmistautua uuteen päivään muodostamalla suojakerrosta ihon pintaan.

Entä jos joutuu yövuorossa istumaan paljon tietokoneen ääressä töiden vuoksi tai muuten vaan pelaa tai oleilee sen ääressä yöaikaan, niin mahtaako se olla iholle kovin terveellistä?  Tätä näkökulmaa ei tässä jutussa ole otettu huomioon.

Eilisen zumban jäljiltä on koko päivän säärtä kolottanut ja jalkapöydän päällä ollut tunne, että suonenveto on lähellä. Laitoin eilen uudet nilkkaa tukevat fitness kengät jalkaani. Olikohan niillä osuutta asiaan? Tänään ei siis ole mitään kuntoiluja tiedossa.

to 27.10.2011 Zum Zum Zum...

baa...baa...baa
Tuli tehtyä tänään historiaa, nimittäin tämäniltainen zumbatunti oli koko viikon ensimmäinen kuntoiluni :(
Lähes koko alkuviikko on mennyt istumalihasten harjoittamisessa terveyskeskuksen päivystysjonossa. Maanantaina jopa kahteen eri kertaan; ensin keskimmäisen kanssa jonotettiin 3 tuntia, kun hän loukkasi liikuntatunnilla isonvarpaansa ja nuorimman kanssa melkein heti kotiin päästyämme lähdin takaisin, kun valitti korvaansa. Röntgen ehti mennä kiinni ennen kuin keskimmäinen pääsi lääkärille, joten uusi reissu oli tiedossa  tiistaille. Nuorimmaisella todettiin välikorvan tulehdus lauantaina todetun silmätulehduksen, yskän ja nuhan lisäksi. Tiistaina lääkäri soitti röntgenkuvista ja sen ansiosta keskimmäinen sai kepit käyttöön ja isovarvas teipattiin viereiseen varpaaseen kiinni. Mukaan tuli lappu, jolla vapautus liikunnasta kolmeksi viikoksi, koska ison varpaan kärjessä oleva luu oli murtunut.

Paino on heilahdellut juuri em. asioiden vuoksi, kun ei ole oikein itseensä jaksanut keskittyä. Tänä aamuna vaaka näytti lukemaa 69,4 kg, vaikka eilen aamulla se oli jopa 70,2 kg...

Oli ihanaa huomata, että alkaa pysyä Rytmiksen Zumban liikkeiden perässä vähitellen. Pidän rytmiksen zumbatnunnista, kun sisältää myös erilaisia hyppyjä, niin sykekin nousee korkeaksi. Välillä sain sisäisiä hyvän olon tuntoja, kun huomasin, että nyt sen osasin, vaikka viimeksi en, JES!

Päivän luvut:
Laji: Zumba
Kesto: 1 h 7 min 9 s
Sykkeet: 153/180
Kalorit: 643 kcal
Kal.rasva 14 %
Max.suorituskyky parantumassa

Viikkosuunnitelma

Ensi viikolla olisi alustavasti seuraavat kuntoilut tiedossa, jos ei onnistu, niin korvaan ne jollakin kotikuntoilulla; jumppapallolla, käsipainoilla, venyttelyllä, juoksulenkillä tai niiden yhdistelmillä.

20.-23.10.2011 Su-Ke-Pe

Viime aikoina en yksinkertaisesti ole jaksanut postata ja toiseksi, en halua (eikä muukaan perhe), että iltani koostuu koneella istumisesta koko illan. Ainut, johon olen tällä välillä jotain kirjannut on Heiaheia, jonne olen vienyt kaikki kuntoiluni. Aikaa muuhun ei oikein muuten jää treenien jälkeen iltaisin. Poikakin menee yöunille jo kahdeksalta. Päätin tehdä niin, että jatkossa postailen tänne vain sunnuntaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin (Su-Ke-Pe). 
Paino on seilaillut pienien satagrammojen välillä käväisten jopa uudessa lukemassakin, eilen aamulla, 68,8 kg, mutta tiesin, että se ilo ei kauan kestä, kun päätin pitää sellaisen "vapaapäivän" kaloritarkkailuista ja kuntoiluista. Tänä aamuna vaaka sitten näytti 69,6 kg, mutta nehän on niitä nesteitä vain. 
Jouduin perumaan yhdelle liiton järjestämälle kiertueelle (joka pysähtyi Sjoella) osallistumisenkin, koska eilisaamuni alkoi pojan kanssa terveyskeskuksen päivystysjonossa istuen pahan silmätulehduksen vuoksi. Hoitoonkaan ei poikaa saa viedä kuin vasta aikaisintaan keskiviiikkona, koska se on tarttuvaa. On niin sydäntä raastavaa katsoa punaisia pieniä tulehtuneita silmiä, kun paranemista ei voi millään äidin konstein nopeuttaa muuta kuin huolehtimalla säännöllisistä tippojen laittamisista ja turvallisen sylin antamisesta. Tulee jotenkin niin voimaton olo.
Viikko koostui aika monipuolisesta kuntoilusta, mutta tällä kertaa ei lainkaan juoksemisesta kuin vain lyhyen alkuverryttelyn ajan (10 min). Tämänpäiväinen salicircuit vielä puuttuu, jos sille aion mennä, en ole vielä päättänyt.