Näy pimeässä - käytä heijastinta!


Tätä ei varmasti muistuteta liikaa. On ihanaa, kun nykyään on valinnanvaraa millaisia heijastimia ostaa tai laittaa vaatteisiin roikkumaan, kun tuonne tummaan iltaan lähtee kävelemään. Sain yhdeltä ystävältäni oman suojelusenkeliheijastimen, joka kulkee aina mukanani mihin vuorokauden aikaan tahansa. Kävin tänään hakemassa myös kuvan mukaisen heijastinliivin, jotta varmasti tuolla pyöräteillä kulkiessa näkyy. Parin viimeisen päivän aikana huomasin sellaisen liivin monen juoksijan päällä ja siitä tämä heräteostos. Me aikuiset kyllä hyvin muistamme turvata lapsemme, mutta meillä itsellä ei välttämättä ole asianmukaista vaatetusta, heijastimia, pyöräilykypärää, turvavyötä, heijastinliivia jne. päällä. Ehkä me aikuiset ajattelemme, että lapset ensin, mutta miettikäähän kenelle esim. lentokoneessa ensin annetaan happea? Ei lapsille, vaan meille aikuisille, jotta jaksamme auttaa lapsiamme! Kun aikuiset voivat hyvin, niin lapsetkin voivat hyvin! 

Käytätkö hyvää heijastinta? Katso Iltalehden testitulos täältä!

Näy pimeässä - käytä heijastinta! löytyy myös Facebookista! Siellä on tietoa mm. heijastimen kuvituskilpailusta, joka päättyy 9.1.2012!


4.1.2012 Juoksutavoite karkaamassa? Laihdutustavoite ei?


Asetin jossain vaiheessa viime vuonna itselleni juoksutavoitteen, saavuttaa 500 km:n rajapyykin 20.3.2012 mennessä. Tavoitteessa pysyminen on nyt vaakalaudalla reilun kahden kuukauden tauon johdosta.
Miksi tuollainen erikoinen päivämäärä? 
Silloin tulee tasan vuosi siitä, kun aloitin juoksemisen ihan sohvaperunatasolta Porin kaupungin vapaa-aikatoimen sivuilla olleella juoksuohjelmalla, joka löytyy myös juoksuohjelmia -välilehdeltäni.
Jotta pysyisin tavoitteessani, niin aikaa on jäljellä enää 11 vk ja kilometrejä tulisi kertyä väh. 27 km/vk, jotta tavoitteen saavuttaminen olisi mahdollista. Jos olisin tällä hetkellä jo ihan täysin normikunnossa, niin se olisi varmasti mahdollista, mutta mm. eilisen juoksemisen jälkeen en ole kovinkaan toiveikas. Tarkastellaan tätä asiaa hieman lähempänä ajankohtaa. Joka tapauksessa tähän mennessä on kilometrejä täynnä tasan 300 km.

Päätös laihduttamisesta syntyi 8.3.2011, jolloin näin ja kuulin miten paljon ja miten nopeasti työkaverini oli pudottanut kiloja Cambridgella. Etsin samantien konsultin yhteystiedot. Ensimmäinen tapaaminen ja punnitus oli 10.3.2011, jolloin lähtöpainoni oli 3,3 kg vaille 100 kiloa! Jos ei olisi tullut reilun kahden kuukauden paussia, niin olisin varmasti jo tosi lähellä tavoitettani, koska painoin 25.10.2011 68,8 kg ja tavoite oli silloin enää 5,8 kg päässä. Paussi aikaansai painon lisäystä 6,6 kg verran ja siitä olen kahden päivän aikana saanut pois tuon 600 g, koska vaaka näytti eilisistä odotuksista huolimatta miinuksia -200g. Ehkä se johtui siitä, että päätin ottaa pikkunälän kainalooni nukkumaan mennessä ja en syönyt illalla iltapalaksi kuin rasvattoman jugurtin. 

Illan kuntoilut

Loskassa loikkien
Kuvan lähde
No ei onneksi ihan loskakelissä tarvinnut kävellä ja juosta. Varoa silti sai melkein joka askeleella, että lähteekö jalat alta, koska pyörätie oli paikka paikoin aika liukas. Tein taas samanlaisen lenkin koiran kanssa kuin eilenkin, vaikka Heiaheian kunto-ohjelmassa olisikin ollut vuorossa viikon eka lepopv (ti, to ja la). Huomiseksi on luvattu tuulta ja tuiverrusta, joten pidän huomenna sen lepopäivän ja teen venyttelyjä. Huomasin kyllä, että kunto ei ole keuhkojenkaan osalta vielä täysin normitasossa, koska olo oli vähän oksettava kotiin päästyäni ja hengitys vinkui. Olotila saattaa siitäkin johtua, että energiaa ei ollut kropassa riittävästi, koska päivällinen jäi syömättä ja sen sijaan söimme äitini luona pulla kahvit : /  Lounaskin oli aika hiilaripitoinen, koska pääsin syömään liian myöhään ja jäljellä oli enää muusia ja makkaraa, toki puolet lautasesta täytin vihreällä salaatilla. Vaikka huomisaamuna ei vaaka näyttäisikään miinuksia, niin olen silti tyytyväinen tähän päivään, koska söin edes puuron aamiaiseksi, omenan välipalaksi ja vihreää teetä join aamupäivän aikana kolme kupillista. Selvisin lisäksi kauppareissusta niin, että pystyin kävelemään karkkihyllyn ohitse nappaamatta sieltä mitään koriini.

Laji: Kävelyä ja juoksua
Matka: 2,5 km
Kesto: 26 min 21 s
Sykkeet: 135/176
Kalorit: 192 kcal
Kal. rasva 23%

ti 3.1.2012 Tästä se lähtee, -400 g!

Puuron voimalla!
Kuvan lähde
Eilen tuli syötyä aamupalaksi Elovenan annoskaurapuuroa (144 kcal), Benecol hedelmäshotti (30 kcal) ja kahvia, välipalaksi kahvia (hedelmät unohtuivat kotiin),  lounaaksi pinaattikeittoa, salaatin, ruisleivän, kananmunan, kahvin + 2 x suklaakonvehdin kera, välipalana kahvi piparin kera ja iltapäivällä kotiin tultua pari paahtista kinkun ja juuston kera ja iltapalaksi vihreää teetä paussi välipalakeksin kera. Ei kovin terveellinen päivä, mutta paljon parempi kuin monet edelliset päivät. Näiden lisäksi eilinen 2,5 km:n juoksu-kävelylenkki + saunominen ja veden juominen (1 l). Vaaka näytti -400 g eiliseen lukemaan eli on nyt tasan 75 kg. 

Kuvan lähde
Tänä aamuna laitoin laukkuun pari omenaa välipalaksi ja erilaisia teelaatuja, jotta voin itselleni keittää teetä työpäivän aikana omassa huoneessani ja siten voin välttää ainakin näin alkuvaiheessa kahviossa olevat kiusaukset. Aamupalaksi söin samaa kaurapuuroa kuin eilenkin ja vihreää teetä ja join pari lasillista vettä. Seuraavien päivien syömiset täytyy miettiä ainakin välipalojen osalta valmiiksi, jotta ei tule tehtyä ns. ylilyöntejä eli ahmittua jotain herkkuja suurimman nälän taltuttamiseksi. Kaupassa pitää muutenkin tänään käydä, kun leivät on loppu, samoin Benecolin hedelmäshotit, joista en suostu luopumaan aamuisin. Valion vaniljarahkasta myslin kera oli pakko jo luopua, koska siinä yhdistelmässä, jo ilman hedelmämyslejäkin, on tuhottoman paljon kaloreita. Hedelmämyslien (Sunmysli) kera yhden purkillisen kalorimäärä on varmasti yli 400 kcal.

Tavoitteet 2012
Hoikistava malli Kunto Plussan sivuilta
Tavoitteenani tänä vuonna on se, että opin syömään terveellisemmin ihan normaalilla tavalla, pienin askelin. Mikä se normaali tapa sitten on? Ehkä se on jokaisella itsensä näköinen. Minulle se tarkoittaa sitä, että yritän syödä 5 krt/pv ruoka-aineympyrän mukaisesti, ihan oikeaa ruokaa, joita en aio korvata millään "pussiruoilla". Vaikka kaapissa olisi ainakin kahdeksi viikoksi vielä Cambridgen pusseja, niin silti aion yrittää selvitä ihan omin neuvoin tästä kilojen karistamisesta. Vaikka kilojen karisemisvauhti onkin varmaan tällä tavalla hitaampaa, niin uskon silti, että lopputulos on varmasti sitäkin makoisampi, kun osaakin laihduttaa ilman mitään ns. poppaskonsteja. Eihän sitä ihminen voi koko loppuelämäänsä elää "pussikuureilla", pakkohan sitä on oppia syömään oikein ja terveellisemmin, jos ei nyt, niin jossakin vaiheessa elämää se varmasti tulee eteen. Jos ei omatoimisesti, niin viimeistään lääkärin kehoituksesta. Toivon mukaan näillä opeilla joskus pääsen sinne normaalipainoisten joukkoon, joka minun pituudellani on 58-63 kg.

Kuvan lähde
Yksi viimevuotinen tavoite on edelleen voimassa eli osallistuminen Helsinki City Runille toukokuussa. Vaikka eilisen jälkeen ei tunnukaan yhtään siltä, että sen jaksaisin, niin silti en siitä tavoitteesta vielä suostu luopumaan.

Omavalvonnan oppiminen astman hoidossa on ehkä se tärkein tavoite koko vuodelle. Sitä ei voi kukaan opettaa, vaan se pitää itse löytää; oppii tunnistamaan oireet ajoissa ja siten reagoimaan niihin. Silloin se pitäisi näkyä omassa yleiskunnossa niin, että ei pääse syntymään totaalista väsymystä kuten minulle syksyn aikana tapahtui, kun en puhallusarvoja seurannut tarpeeksi aktiivisesti, viikottain. Ehkä sitten siihen omaan liikuntapiirakan sisältöönkin ehtii puuttumaan tarpeeksi ajoissa =) By the way, löysin netistä sivuston, josta voi asentaa omalle koneelleen  sähköisen pef-lomakeohjelman. Tällaista kaipasin jo viime vuonna, mutta jostain syystä en osannut oikeilla sanoilla tätä hakea.

Tuli muuten ostettua joulun välipäivinä eräästä saksalaisketjun kaupasta keittiövaaka, jonka käyttöön täytyy tarkemmin tutustua lähiviikkojen aikana.

2.1.2012 Lähtölaukaus on ammuttu!

Lähtötilanne

Paino: 75,4 kg eli +6,6 kg kertynyt 22.10.2011 otetun lukeman (68,8 kg) jälkeen.


Yhteenveto 2.1.2012:  (muutos 13.10.2011 otettuihin mittauksiin)

  • Nilkka sama (21 cm) -1 cm, 3.7 alk. muutos (sama)
  • Sääri 37 cm (38 cm) - 1 cm, mittaus 3.7. alk. (sama)
  • Reisi levein kohta sama (57 cm) , - 10 cm, mittaus 10.3. alk (61 cm eli +4 cm)
  • Reisi keskikohta sama (49 cm), - 8 cm,  mittaus 3.6. alk. (51,5 cm eli +2,5 cm )
  • Reisi kapein kohta 42 cm (42,5 cm) - 8 cm, mittaus 25.5. alk. (42,5 cm eli +0,5 cm )
  • Lantio 100 cm (101cm) - 24 cm, mittaus 10.3. alk. (107 cm eli +7 cm ) KÄÄK!
  • "Pömppis" 93 cm (94,5 cm) - 15 cm, mittaus 19.5. alk. (96,5 cm eli +3,5 cm )
  • Vyötärö sama (80,5 cm) - 29 cm, mittaus 10.3. alk. (92,5 cm eli +12,5 cm) KÄÄK!
  • Rinnan alta 83 cm (79 cm ) -1 cm, mittaus 25.5. alk. ( 85 cm eli +2 cm)
  • Rinnanympärys 99 cm (100,5 cm) - 19,5 cm, mittaus 10.3. alk (102 cm eli +3 cm)
  • Rintojen yläpuolelta, kainaloiden kohdalta sama (90,5 cm) - 2 cm, mittaus 3.7. alk. (99 cm eli + 8,5 cm) KÄÄK!
  • Olkavarsi keskikohta sama (28 cm) - 3 cm, mittaus 3.7. alk. (31 cm eli +3 cm)
  • Käsivarsi levein kohta sama (25 cm) - 1 cm, mittaus 3.7. alk. (26,5 cm eli +1,5 cm)
  • Ranne 15,1 cm (15,2 cm) - 0,9 cm, mittaus 3.7. alk. (16 cm eli +0,9 cm )
Jos tästä jotain positiivista hakee, niin nyt ainakin tiedän mihin minulla kaikki herkut kertyy ja ehkä se on yksi motivaattori tavoitteita ajatellen =)

Iltalenkki takana
Uhmaten lumipyryä lähdin koiran kanssa lenkille, josta tuli n. 2,5 km:n mittainen. Koiran tassuihin alkoi kertymään lunta ja pyry muuttui pahemmaksi lakiaa kohti mentäessä, joten päätin palata kesken kaiken kotiin. Tässä lukemat, josta juoksua oli n. puolet:

Kesto: 26 min 52 s
Matka: n. 2,5 km, josta juoksua n. puolet
Sykkeet: 138/167
Kalorit: 212 kcal
Kal. rasva 23 %


CURRENT MOON