la 11.8.2012 Pahus, tästä tulikin hiilaripv :(

Hääjuhlissa
Tänään oli mieheni sukulaisen hääjuhla. Siellä oli kaikennäköisiä ja -makuisia herkkuja tarjolla. Ennen tätä mieletöntä kahvipöytää odotimme ruoaksi jotain keittoa ja sen pohjalta ajattelimme pysyäkin kuurilla myös näiden juhlien ajan, mutta mutta...kevään häihin liittyen (pidettiin muuten viime huhtikuussa Lumilinnassa) ruokana olikin poronkäristystä ja perunamuusia...auts, ne osui ja upposi. Jo viime Vaasan reissulla etsimme ruokapaikkaa, jossa olisi saanut muusia ja siihen johon menimme, niin sitä ei ollutkaan tarjolla kun oli lounasaika :( nyt sitä sitten oli tarjolla ja emme enää kieltäytyneet. Lautaselle meni oikeaoppisesti n. puolet salaatteja, 1/4 muusia, vähäsen puolukkasosetta, poronkäristystä + piccolo suolakurkkuja. Tuli sitä otettua yksi limpun viipalekin juuston kera + vettä juomaksi. Tunnin kuluttua ruokailusta oli tarjolla kuvassa olevat antimet; hääkakku (oli muuten niiiin suussasulava ja paras mitä ikinä olen syönyt), kotijuuston paloja, kahta eri keksiä (suklaata toisella puolella, kuvassa juustojen jälkeen), eri makuisia Marianne ja Dumle-karkkeja...ja kääk kääk, kaikkia oli pakko maistaa eli tuli kunnon repsahdus...ensi viikonloppuna olis kahdet juhlat tiedossa; toiset on häät ja toiset on pojan 6 v synttärit...eli jatkoa seuraa tai sitten ei... En edes uskalla ajatella kuinka suuren kalorimäärän söin...aamu alkoi hyvin kahdella pirtelöllä, mutta loppu ei siis sujunutkaan ihan suunnitelmien mukaan...huomenna takaisin "ruotuun"!

pe 10.8.2012 Tahdon, tahdon, tahdon!!! Osa II !

Wow, wow, wow, ihan kuin flow´ssa
Oon kyllä ihan fiilareissa nyt, ihan auvoisessa olotilassa, kun löysin naamakirjan kirppikseltä tämän vatsalihaspenkin kympillä! Vaikka en tiedä kuin pari liikettä tähän, niin silti niiden tehokkuus tuntuu ihan mielettömän ihanalta sisuskaluissa. Lisäsin samaan treeniin vielä pari kahvakuulaliikettäkin. Olo on nyt kuin taannoin juostessa, ihan kuin olisi flow´ssa. 
Jos joku tietää tälle laitteelle hyviä vatsalihasliikkeitä tai blogeja, joissa sellaisia olisi, niin olisin niistä enemmän kuin kiitollinen. Googlailin ja jotain löysin mm. tämän treenarin blogin. En voi käsittää, kun vielä n. kaksi vuotta sitten inhosin kaikenlaisia vatsalihasliikkeitä, nykyään olen alkanut niitä vähitellen rakastamaan... tahdon, tahdon, tahdon tästä pömppömahasta eroon ja tilalle sellaiset hienot vatsalihakset muutaman vuoden kuluttua =)

Hääjuhla tiedossa
Huomenna me mennään miehen sukulaisen hääjuhliin. Ei siis häihin vaan hääjuhlaan. Heidät on vihitty jo aiemmin. Ilmoittautuessamme kerroimme, että tulemme ns. omin eväin eli camppaus ruoat lähtevät mukaan =) Paikka on ihan mielettömän ihana. Menen toista kertaa tänne, koska veljeni hääjuhla on täällä pidetty myös.
Kuvan lähde

pe 10.8.2012 Tahdon, tahdon, tahdon!!!


Lihaskuntoa harjoittamaan!
Eikä sitten ihan mitä tahansa lihasta. Uusimmassa Hyvä Terveys -lehdessä oli mainio juttu Tahdon voiman merkityksestä elämäämme ja päätöksiimme. Se antoi todella uuden näkökulman käsitellä mm. omia repsahduksia campatessa. Jos me halutaan lisää tahdon voimaa, niin meidän on lakattava ajattelemasta niin, että se olisi yksi luonteenpiirteistämme. Roy F. Baumeister Floridan yliopistosta pitää sitä mieluummin lihaksena, joka sijaitsee etuaivokuorella. Samasta paikasta tahdon voiman lisäksi löytyvät tarkkaavuus, keskittymiskyky, lyhytaikainen muisti ja ongelmanratkaisu. Nyt alkaa minullakin osaset loksahtamaan paikoilleen, kun olen aina ihmetellyt sitä, kun töissä on menossa jotain mielenkiintoisia asioita joihin tulee keskityttyä ja annettua sitä omaa tahdon voimaa runsain mitoin ja kun töissä on hiljaisempaa niin johan vapaa-ajalla alkaa olla vilkasta; treenaamista, laihduttamista tms. johon tulee keskityttyä sitten enemmän. Nyt ymmärrän miksi näin on. Resursseja ei yksinkertaisesti riitä joka paikkaan. Jokainen ongelman ratkaisu, tarkaavaisuus ja keskittyminen on pois vapaa-ajalla satsattavasta ajasta ja päinvastoin. Tästä syystäkö aina puhutaan siitä, että työ- ja kotiasiat tulisi olla tasapainossa? Tämä tarkoittaisi silloin sitä, että raskaan työpäivän jälkeen kellään ei ole paljoa tahdon voimia jäljellä vastustaa esim. kaloripommeja. Tai rankan talon maalaus- tai  talon rakennusurakan jälkeen töissä ei oikein ajatus meinaa luistaa ja energia on kateissa. Sortuuko silloin liian helposti siihen, että mm. kahvitunneilla ottaa kahvin lisukkeeksi pullan tai muun makeisen? Tämän ja seuraavat asiat kun aina muistaisi, niin olisi paljon viisaampi eikä tarvitsisi itseään soimata liikaa ja kokea muka olevansa huonompi kuin muut. Nämä kahdeksan askelta on erityisesti laihduttajille suunnattuja:
  1. Pienin askelin! - Älä aseta liian monta samanaikaista tavoitetta! Tahdonvoima on heikko. Jaa elämänmuutoksesi osiin ja kulje ne pienin askelin.
  2. Älä unohda syödä! - Syö pieniä annoksia pitkin päivää pitääksesi glukoositason korkealla. Tahdonvoima tarvitsee hitaasti, mutta pitkäkestoisesti glukoositasoa nostattavaa ravintoa (täysjyväleipä, pähkinät, proteiinipitoiset ruoat)!
  3. Repsahda viisaasti! - Valitse mieluummin tumma suklaa kuin salmiakki, muu makeinen tai leivos. Tummasta suklaasta saat energiaa ja siinä on paljon terveellisiä antioksidantteja ja muita polyfenoleita.
  4. Nuku riittävästi! - Riittävät yöunet edistävät tahdonvoimaa ja pitävät mielen järjestyksessä. Nukkuminen on siis oiva tapa hallita painoa!
  5. Vältä  kiusauksia! - Kierrä karkkihyllyt, alkot ja baarit kaukaa. Käytä aivoenergiaasi uudenlaisen mielihyvän hankkimiseen. HUOM! Jokainen lankeaminen vähentää tahdonvoimaasi!
  6. Rakasta rutiineja! - Mikään ei kasvata tahdonvoimaa niin kuin hyvät rutiinit. Käy joka aamu pienellä lenkillä tai rytmitä ruokailusi järkevästi. Uusien rutiinien kasvattama itsekuri siirtyy vähitellen muillekin elämänalueille.
  7. Asia kerrallaan! - Kun aloitat jotakin, tee se loppuun! Tekemättömät työt kalvavat ja syövät tahdonvoiman tarvitsemaa energiaa. Aloita laihduttaminen silloin, kun siihen on voimia! Mitä vähemmän mielessä pyörii ratkaisuja vaativia asioita, sitä paremmin voit keskittyä painotavoitteisiisi.
  8. Ole realisti! - Muista, että tahdonvoima on heikko. Et voi onnistua kerralla. Jos repsahdat, palaa takaisin lähtöruutuun  ja aloita uudelleen. Painonhallinta on ikuista ja repsahtaminen on inhimillistä!
On kaksi tapaa harjoittaa tahdonvoiman lihasta. Seiso sotilaallisessa asennossa 15 min tai pidä kättä jääkylmässä vedessä niin pitkään kuin voit tai kirjoita kirje väärällä kädellä. Tällaisten haasteiden jälkeen tahdonvoimaa riittää vaikka pienelle kylälle jaettavaksi =) Nyt tiedän miksi vuosi sitten keväällä pystyin camppaamaan niin pitkän ajan, kun sain tuota tahdonvoimaa siitä juoksukoulusta, jonka aloitin kahden viikon kuluttua kuurin aloittamisesta. 
Toisen tutkimuksen mukaan paras keino vastustaa kiusauksia on vältellä niitä.Tätä kirjoittaessani huomaan, että olen näitä molempia tapoja testannut. Tätä tapaa olen käyttänyt 2,5 v sitten, kun tupakanpolton lopetin. Vaikka siihen käytin Champix-tabletteja, niin silti ensimmäisinä viikkoina pyrin välttelemään niitä tilanteita, joissa ihmisiä oli tupakalla tai jopa tietoisesti välttelin ihmisiä, jotka polttivat ja hakeuduin niiden ihmisten pariin, jotka olivat savuttomia jo ennestään.

Tekstin lähde: Hyvä Terveys 09/2012

Summasummarum
Seuraavalla Citymarketin kauppareissulla ostan leikkokukkia karkkihyllyn ohi kävellessäni sekä kodin ruokapöydälle että myös työpöydälleni. Näin voin joka hetki ihastella kukkaa, joka muistuttaa minua joka kerta siitä onnistumisen tunteesta, jonka koin silloin, kun kävelin karkkihyllyn ohitse. Cittarissa kukat on sopivasti sijoitettu karkkihyllyjä vastapäätä =)
P.S. Paino laski -100 g eli on nyt 78,8 kg

to 9.8.2012 Muoks: Vinkki + päivän kuntoilut

Amocca - Kultainen Gruppo finalisti vm 2011!
Tekstin ja kuvan lähde: www.pauligcafe.fi
Kun olet seuraavan kerran Seinäjoella tai ohi ajamassa, niin käy ihmeessä tässä paikassa! Oli ihan pakko käydä tähän tutustumassa ruokatunnilla lounaalla, kun työkaveri kertoi siellä olevan maittavia salaattiannoksia. Tässä ote Pauligcafe:n sivuilta:
Amocca sijaitsee Seinäjoella vanhassa Seurahuoneen kiinteistössä, yhdessä keskustan vanhimmista ja kauneimmista rakennuksista. Hiljattain remontoitu talo on ainutlaatuinen miljöö viehättävälle kahvilalle, ja Amoccan kaunis sisustus onkin suunniteltu huolella.
Kahvila panostaa erinomaiseen kahviin, ja henkilökunta onkin ammattitaitoista. Suodatinkahveiksi ovat valikoituneet Predentti ja Presedentti Tumma paahto. Hyvä kahvi ilahduttaa asiakkaita, ja talon tapa on tarjoilla santsikupillinen suoraan pöytään, mikäli suinkin ennätetään. Erikoiskahvit jauhetaan Barista-pavuista, ja jokainen kupillinen valmistetaan käsityönä. Jos valinnan vaikeus yllättää, ystävällinen henkilökunta auttaa ilomielin.
Perinteiset kahvipöydän suosikit, kuten juustokakku, suklaakakku, porkkanakakku sekä puolukka-kinuskijuustokakku, ovat suurimmaksi osaksi Amoccan omasta keittiöstä. Päivisin tarjolla on keitto- ja salaattilounas, ja kiireinen asiakas voi napata mukaansa deliherkkuja. Amoccaan kannattaa kuitenkin mennä ajan kanssa, jotta ehtii tutkia myytävänä olevia keittiö- ja sisustustarvikkeita.
Tässä muutama omalla iPhonella otettu kuva. Tänne on pakko tulla joku päivä testaamaan heidän tarjolla olevaa Espressoa =)
Copyright PeeKoo

Copyright PeeKoo - Sisäänkäynti


Copyright PeeKoo - Päivän salaattiannos, johon valitsin fetajuuston ja kananlihat lisukkeiksi, ylittää kyllä ihan varmasti sallitun paastoplussan 200 kcal määrän :/ Uunituoreita (kahvilassa leivotut) jälkiuunileipiäkin oli ihan pakko maistaa...
Amocalla on omat Facebook-sivutkin.

Tervetuloa uusi lukijani!

Päivän liikunnat
Tänään tuli liikuttua vain työmatkapyöräilyt tällä kuvan Nopsallani eli yht. 15,22 km!Vein samalla pojan sinne eskariin ja hain sen iltapäivällä eskarista. Poika oli niiiin onnellinen, kun pääsi taas ajamaan pyörällä =)

P.S. Paino pysyi samassa kuin eilen, 78,9 kg!

ke 8.8.2012 Ole varovainen liikenteessä!

Koulut alkavat!
 
Lähde: www.yhteishyva.fi
Huomenna on taas kaikki kadunreunat ja pyörätiet täynnä niin isompia kuin pienempiä koululaisia ja on syytä muistuttaa taas siitä, että siellä kaikkien joukossa kulkee myös niitä koululaisia, joilla on vähiten kokemusta kulkea liikenteessä. Minäkin aion huomenna mennä eskarin kautta töihin pojan kanssa pyöräillen. On kiva seurata toisesta näkökulmasta sitä miten me autoilijat käyttäydymme liikenteessä erityisesti tällaisena ruuhkaisena aikana. Onko median kehotukset varovaisuudesta menneet perille? Pahoin pelkään, että taas jossain päin Suomea tapahtuu jotain...

Ei tätä oikein voi vinkiksi sanoa, vaikka sen valitsin tunnisteeksi, muistutus tämä paremminkin on!

Pala taivasta!
Tänä aamuna vaaka alkoi taas toimia niin kuin pitääkin, edes pienin harppauksin alaspäin. Tänään -100 g. Sen ansiosta mies antoi yhden mansikan, joka maistui aivan taivaalliselta ja samalla karisti kummasti aamu-unisuuden rippeet silmistä. Hän teki pirtelöä, johon lisäsi mansikoita mukaan.

ti 7.8.2012 Elintarvikealan kirjoja ostetaan!

Amiksen elintarvikelinja
Poika pääsi ko. linjalle ja tarvitsisi muutaman kirjan. Jos tiedät jonkun, joka on ollut amiksen elintarvikelinjalla, niin vinkkaa hänelle, että täältä löytyisi ko. kirjoille ostaja:

OSTETTU! Ijäs Tuija, Välimäki M-L; Tunne hygieniaosaaminen (OTAVA v. 2007 painos)
Expert - English for Food Professionals (OTAVA)
Expert - Svenksa för matproffs (OTAVA)
Kokkarinen, Kotilainen, Nivala; Ammattiäikkä (Äidinkieli, vain oppikirja) (OTAVA)
Kiinnostuneet ota yhteyttä mailiini peekoonoma ät gmail piste com!

ti 7.8.2012 Siksakkia

Punnitus
Ensinnäkin täytyy nyt heti todeta, että jatkossa en ehkä ihan päivittäin ehdi postaamaan tänne, koska työt alkoivat taas ja paluu arkeen. Ainoa, jota joka aamu teen, on punnitus. Kun tämä koneen ääressä istuminen taas alkoi, niin se näkyy heti jaloissa turvotuksina ja myös vaa´alla. Eilisaamu jo alkoi 100 g plussilla ja tänä aamunakin vaaka näytti +200 g. Ehkä se tästä alkaa tasoittumaan ja laskemaan. Toivottavasti se ei enää mene ylöspäin, jotta 80 kg alitusta ei enää tarvitse yrittää.

Sivuvaikutuksia
www.cambridgeohjelma.fi
Camppaamisen ansiosta on ollut ihana huomata miten tämä kuuri vaikuttaa energiatasoon. Miehenikin on paljon energisempi ja kiinnostuneempi liikkumisesta ja myös ruokien ravintosisällöistä. Tämän camppaamisen aikana olen myös huomannut sen miten jokaisella kuurilaisella on ihan omat makunsa puurojen, pirtelöiden ja keittojen suhteen. Minä tykkään edelleen minttusuklaapirtelöistä, mutta miehellä on ihan muut makumieltymyksensä, myös muilla Cambridge-foorumilaisilla. Ei ole siis yhtä ainoaa makua, josta kaikki pitäisivät. Edelliskerralla campatessani  kummastelin sitä, kun kaikkia makuja piti maistaa, mutta nyt sen ymmärrän paremmin.

Ateriarytmistä
Mies toi eilen kaupasta shakerin. Onhan se ihanaa, kun kone hoitaa pirtelöiden sheikkaamisen (paitsi töissä). Lisäksi voimme jääpaloja murskata pirtelöiden joukkoon. Töissä pirtelöiden syöminen menee ihan o.k, vaikka hanasta tuleva vesi ei olekaan kovin kylmää. Nälkäkin tulee töissä nopeampaa. Eilen odotin jo kymmenen aikaan ruokatuntia, vaikka heräämisrytmi oli kotona lähes samanlainen :( Eilen kävin ruokatunnilla hakemassa salaatin Päivölän Cittarista ja se oli kyllä huippujuttu. Siellä kuuluu 4,50 €:n pienempään rasialliseen vakiona kurkkua, tomaattia ja salaattia. Niiden lisäksi voi valita kaksi lisuketta lisää. Valitsin tonnikalan (vedessä) ja raejuuston. Oi, että se oli hyvää!!! En kertakaikkiaan jaksanut syödä koko rasiallista. Oli pakko jättää siitä puolet syömättä, niin tuhti rasiallinen tuo pienempi määrä oli. Harmi, kun ei siitä tullut otettua kuvaa. Olen  tänäänkin menossa sinne hakemaan toisen satsin, kun eilen iltapäivällä totesin, että minun olisi sittenkin pitänyt syödä se koko rasiallinen, koska minulla oli ihan hirveä nälkä iltapäivällä. Samalla alkoi tehdä kaikkea hyvää mieli. Koska pyöräilin  töihin ja töistä kotiin eilen (+kaupassa käynti = 14 km), niin menin suihkuun jo heti kotiin päästyäni enkä illemmalla niin kuin normaalisti joka ilta käymme saunassa. Yleensä saunassa käynnin yhteydessä juon litran vettä, mutta eilen en sitä tehnyt ja sekin saattaa olla syynä aamun vaa´an lukemaan. Nestemäärä jäi siis eilen vajaaksi. Huomenaamulla nähdään alkaako paino seilaamaan eestaas, siksakkia vai alkaako laskemaan muinakin aamuina, kun yritän huolehtia siitä, että juon riittävästi.

su 5.8.2012 Tämän viikon aikana -1,8kg

Jytkyjä seuraa aina normipäivät ja -viikot
-100 g, nyt 78,7 kg
Painon aleneminen oletettavasti palautui normiksi 100-300 g/vrk -vauhdiksi. Silti tämän viikon aikana painoa sain lähtemään -1,8 kg eli vähän reilut 250 g/vrk =) Nämä pudotusmäärät alkavat vähitellen laskemaan normitasolle. Camppaamisen alussa pudotusmäärät on normaalia suuremmat ja mitä enemmän viikkoja kertyy sitä hitaammaksi painonpudotus muuttuu. Kun siirtyy tasolta toiselle, tulee jopa plussiakin, mutta viikon sisällä se jo tasaantuu ja painon laskeminen saattaa hetkellisesti jopa kiihtyä. Aina ns. jytky tulosten jälkeen on odotettavissa pienempiä lukemia, joka pätee myös viikkoihin. Toisina viikkoina paino laskee enemmän kuin toisina viikkoina, vaikka olisi harrastanut liikuntaakin. Vaihtelut on vaan hyväksyttävä ihan kuten Suurin pudottaja -kilpailussakin on painoissa vaihteluita, myös jopa plussatuloksia kovasta treenaamisesta huolimatta.

Sadetta, sadetta, sadetta
Tänään on satanut ja ukkostanut. Huomisesta on onneksi näillä näkymin tulossa suhkoht aurinkoinen eli työmatkaa ei ainakaan sateessa tarvitse pyöräillä =) Tänä kesänä kelit ovat kyllä olleet arvaamattomat eikä säätiedotuksiin ole oikein ollut luottamista. Aion silti kaikkia olettamuksia uhmaten pyöräillä töihin koko viikon ajan. Niimpä nuo maratoonaritkin näyttää sateessa juoksevan parhaillaan tuolla Olympialaisissa. Eihän meitä ole sokerista tehty.

Sataa sataa ropisee, mutta...
silti lähdimme mieheni kanssa sauvakävelemään eiliselle elämysreitille (musta jana). Tällä kertaa ilman nuorimmaista ja koiraa. Lenkin pituuskin samalla pidentyi yli 7 km:n pituiseksi ja samalla siitä tuli tosi vauhdikas, josta kertoo korkealle nousseet sykkeeni.

Laji: Sauvakävely
Matka: 7,78 km (Heiatrackerin mukaan)
Aika: 1 h 19 min 38 s
Sykkeet: 128/153
Kalorit: 472 kcal
Sää: sateinen, joka loppui matkan kuluessa